Internet vs. D66

Fri Apr 1 01:46:52 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 31-mrt-05, at 23:30, Tjerk Jouwstra wrote:

> Jouw reactie op Bart is ook weer onjuist:

Fijn voor je Tjerk, dat ook jij je inmiddels in je eigen
ongelijk hebt verschanst.

> Onjuist; aan de orde was de poging van Thom de Graaf om op een
> oneigenlijke manier het direct kiezen van de burgemeester door
> de bevolking door te drukken.
> Neen dus,

Jaan dus.

> aan de orde was de deconstituonalisering van de
> burgemeestersverkiezing uit de grondwet, een wetsvoorstel dat mede
> door de
> PvdA is ingediend.

Ja, zo werd het wel gebracht, maar dat was niet werkelijk
aan de orde, nietwaar Tjerk?

> Na de deconstituonalisering kan vervolgens een
> wetsvoorstel worden behandeld over hoe die burgemeester daadwerkelijk
> moet
> worden gekozen. De PvdA dreigde die tweede slag door het voorliggend
> regeerakkoord te verliezen

Wat je eigenlijk bedoelt, maar je formuleert het wat vreemd,
is dat een ietwat overmoedig geworden D66 het oude voorstel
dermate had verbouwd dat de PvdA wel tegen moest stemmen.

Zoals ik eerder deze week al schreef: Thom de Graaf heeft het
politieke spel domweg slecht gespeeld. Dan kun je het natuurlijk
op een huilen zetten, of verongelijkt wat mummelen over
'mastodonten' (terwijl, voor zover mij bekend, de meeste leden
van de PvdA Eerste Kamerfractie, Noten incluis, aan hun eerste
termijn bezig zijn; dus alles behalve mastodont zijn), maar
volwassener zou het zijn - dat wordt heus door de kiezer op
prijs gesteld - om onder ogen te zien dat De Graaf, die door
leden van zijn fractie voor 'autist' schijnt te zijn uitgemaakt,
dit debacle voornamelijk aan zichzelf had te wijten en in tweede
instantie aan de coalitiepartners die geen poot voor hem hebben
uitgestoken - Balkenende vond de hele kwestie zelfs dermate
onbelangrijk dat hij niet eens in Den Haag zat, meen ik.

> en stemde daarom maar tegen. Als een klein kind
> en als de arrogante machtspartij, zoals vele gemeenten die in de jaren
> 70 en
> 80 hebben leren kennen, die bang was zijn zin niet te krijgen en dan
> maar
> liever alles kapot maakt.

Allemaal demagogisch gelul; niets staat D66 toch in de weg om
het voorstel opnieuw in te dienen? Sterker nog: dit keer is er
waarschijnlijk meer kans op succes, want Thom de Graaf met
zijn bizarre haast - niet de verkiezingen willen afwachten, maar
alles er per 2006 doorheen willen duwen (over democratie en
legitimiteit en de burger meer erbij betrekken gesproken) - is weg.

> Eric Jurgens, meen ik, wees er eerder deze week op dat de Eerste
> Kamerfractie van de VVD indertijd een abortuswet heeft afgewezen
> waar men in wezen voor was; ook toen ging het om het (te) haastig
> invoeren van een regeling zonder veel oog voor de consequenties.
> Dat klopt niet helemaal,

Fijn Tjerk, dat je er nog even een detail aan toe weet te voegen.
De grote lijn lijkt me helder: het komt heus vaker voor dat er
tegen een voorstel wordt gestemd ook al is men eigenlijk voor.
Ik ben niet zo goed in de geschiedenis van D66 thuis als jij Tjerk,
maar je weet ongetwijfeld vast legio *D66*-voorbeelden te noemen.
(Mij schiet alleen te binnen dat een zekere Alexander Pechtold uit
alle macht een referendum over de Rijn-Gouwe lightrail-verbinding
heeft weten te voorkomen, wat toch volkomen in strijd was met
het uitgangsgpunt van D66.)
Je demagogische oprispingen maken je betoog overigens ook niet
sterker.

Veel succes zaterdag; ik zou niet in jouw schoenen willen staan.
Dankzij aartsleugenaar Boris Dittrich - die beweerde CDA en VVD
*nooit* aan een meerderheid te zullen helpen en dat inmiddels twee
keer heeft gedaan - moet je nu kiezen tussen een nette afgang, wat
niet leuk is, of doormodderen op een manier die nooit meer kan worden
schoongewassen.

Erik vdMb