En dat heet democratie

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Sep 30 15:35:27 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Weinig aan Bernard Aris toe te voegen, behalve één ding: het was geen
> toneelspel.

Onzin Bert. Iedereen heeft kunne zien dat D66 zich als een
schoot hondje gedroeg en dicht tegen de coalitipartners
aankroop om het kabinet 'ASO' te steunen.

> De drie coalitiefracties hadden alle drie hun wensen tegenover het
> kabinetsbeleid, en hadden minstens één gezamenlijk belang: te laten zien dat
> het uiteindelijk de Kamer is die uitmaakt wat er gebeurt.

Nou en uitgerekent die had niets in te brengen. Je maakt mij
niet wijs dat D66 met haar onderwijsbelied niet had aan
kunnen kloppen bij andere partijen om er meer uit te slepen
dan nu het geval is.

> Er zijn geen
> achterkamertjes aan te pas gekomen met het kabinet, wel heeft het kabinet een
> enkele keer ambtelijke ondersteuning verleend om technisch te toetsen of
> bepaalde voorstellen (m.n. dekkingen) deugden.

Nee niet met het kabinet, maar wel onderling. Daarmee
suggeremnde dat het er nu wel duaal aan toe zou gaan. Niet
dus, Bert. Men houdt slechts vast aan de afspraken gemaakt
tijdens de formatie, gehalve als het slecht weer is. D66 had
er veel meer uit kunnen halen, juist met de Tweede Kamer
t.a.v. onderwijs.

> En wat die oppositievoorstellen betreft: er zijn twee voorstellen aangenomen:
> één van Mat Herben om toch serieus te bezien hoe kan worden geregeld dat men
> in zware beroepen met 40 jaar met pensioen kan; en één van Femke Halsema
> over Sudan/Darfour, de laatste zelfs met algemene stemmen.

Welke zijn er allemaal verworpen, Bert en om welke reden(en)?

> De andere voorstellen van oppositiezijde leden aan de kwaal van de meeste
> alternatieve tegenbegrotingen: oppoetserij van economie en werkgelegenheid op
> korte termijn, ten koste van de langere termijn en ten koste van een gezonde
> arbeidsmarkt.

Een gezonde arbeidsmarkt? Wat is dat Bert?

> Reactie op Marc-Alexander Fluks: het antwoord van Zalm over die jeugdzorg
> (jongeren met zijn tweeën of vieren op één cel) deed mij ook uit mijn vel
> springen.

Heb ik gemist, Bert wat bedoel je?

> Bij de Justitiebegroting komt het opnieuw aan de orde, daar zal het
> vermoedelijk sneuvelen.

Dit kabinet? Heerlijk Bert. :)

> Bert (die verwacht dat de vakbondscoalitie van drie vakcentrales na zaterdag
> uit elkaar valt - de MHP is wel tevreden zo, het CNV wil weer gaan
> onderhandelen en overleggen, en Lodewijk de Waal roept in zijn eentje de
> revolutie uit).

Zo zo, dan dit kabinet zichzelf op de borst kloppen en
roepen, "kijk eens wat wij bereikt hebben"?

En zo gaat dit kabinet om met de belangen, en van
vertegenwoordigers van groeperingen?

Henk Elegeert