de vakbonden [geven] foute informatie!

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Thu Sep 30 13:50:31 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Karst,

Dat ben ik volmendig met je eens. Maar je moet toegeven dat bij grote TUC-bonden als AMICUS, de T&GWU en de GMB ook in de top zo nu en dan nog ouderwetse links-syndicalistische retoriek te horen is, evenals bij de Duitse DGB. Ik las ergens dat aan de vooravond van het jongse TUC-congres vakbondswoordvoerders met een tweede "winter of discontent" (zoals in 1978-'79 wat leidde tot een harde Labour-verkiezingsnederlaag) hadden gedreigd als Blair niet op voor hen belangrijke punten met hen meeging. Alsof je Mijnstakers-leider Arthur Scargill (nu leider van een links splinterpartijtje) weer hoort!

  De Nederlandse vakbond is corporatistisch geworden; ikzelf merkte dat toen ik in de jaren'80 afstudeerde als historicus. Er bleken honderden werkloze historici rond te lopen, maar het door ons opgerichte bondje SVBH kreeg bij FNV en CNV geen poot aan de grond; en de mede door de vakbonden bestuurde Arbeidsbureaus zaten ons steeds dwars als we subsidies of faciliteiten voor om- en bijscholing voor groepen SVBH-ers los probeerden te krijgen. We moesten ons aanpassen aan de in de jaren'60 vastgelegde kaders daarvoor; maar de samenleving was veranderd want de geschiedenis staat niet stil.

  Diezelfde sclerose zie je in het onvermogen van de vakbonden om mensen uit de ICT-sector binnen te krijgen; en uit de onwil bij jongeren om nog vakbondslid te worden.

  De door jou geschetste moderniseringsslag voor de FNV is maar één van de nodige stappen die nodig zijn; de vakbeweging moet uit hun vertrouwde Neocorporatistische SER/Bedrijfschappenkader treden en zich aan de hedendaagse samenleving, de huidige arbeidsmarkt, en de levenshouding van de vanaf 1970 geboren generatie aanpassen.

Bernard Aris