broncode

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Wed Sep 29 17:16:49 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Fritz,

Ik bestrijd Plasterk helemaal niet. Ik vind dat hij een véél te eenvoudig
voorbeeld heeft genomen, een kunstmatig gestructureerde omgeving van een
zwart (wisselend, maar ook dat gestructureerd en dus voorspelbaar) symbool
op een witte achtergrond. En alleen daarmee al toont hij de onmogelijkheid
van de 'uitvinding' van Sloot aan.
De werkelijkheid is veel, héél veel ingewikkelder. Op echte films gebeurt
veel meer, op veel meer plaatsen.

Gedachtenexperiment 1: We leven in de meest eenvoudige wereld die er
bestaat. We kennen nl. alleen zwart en wit. Alle beeldschermen hebben een
resolutie van 100*100. Ik wil een plaatje naar iemand toe sturen (laten we
zeggen gecodeerd op een chipkaart) van een witte achtergrond, met in het
midden een zwart puntje. En ik wil dat doen met de kleinst mogelijke code
(bestand). Hoeveel bits heb ik minimaal nodig om deze informatie bij mijn
ontvanger exact gereproduceerd op het beeldscherm te krijgen? Vanweg het
feit dat iedereen dezelfde hardware heeft mag je afzien van de matrix, en
het als één datastring beschouwen (we laten de hardware de regeleinden
regelen)....

Gedachtenexperiment 2: Beschrijf voor mij, in wiskundige en dus
reproduceerbare termen of vergelijkingen, het gezicht van Katja Schuurman.

Gedachtenexperiment 3. In plaats van het puntje in exp 1 wil ik nu een
filmpje van alleen het gezicht van Katja Schuurman, maar wel pratend en met
alle expressie, inclusief het kleiner en groter worden van de pupillen, het
trillen van de neusharen en oogwimpers. Kun jij dat voor mij in een
'patroon' (= set aan reproduceerbare wiskundige vergelijkingen) beschrijven?

Nou,  Sloot ook niet.

En natuurlijk mag jij van mij best speculeren over gehele nieuwe vormen van
wiskunde, maar ik blijf erbij dat je een breuk niet kunt blijven delen tot
hij nul is...

mvg,

Martin Lentink