broncode

Wed Sep 29 00:41:33 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Martin,

Ik dacht dat ik voldoende uitgedaagd was door het te gemakkelijke
tegenbewijs tegen elke patroonherkenning, compressie en gegevenscodering van
Plasterk door het at random genereren van onsamenhangende gegevensruis te
berekenen en te eisen dat al die ruis in minder codes versleuteld kan worden
dan de ordegrootte van die ruis. Ik doe met eigen ogen en oren aan
patroonherkenning en in mijn hersenen aan compressie en codering en
reproductie (zelfs van namen waarvan ik eerst vaak alleen het aantal en de
lengte van lettergrepen en de plaats van klinkers en modeklinkers weet en de
specifieke klinkers) en vermag de zin van jouw uitdaging niet te zien. Ben
wel erg benieuwd wat je te melden hebt over je links, het octrooi van Sloot
vandaag bekeken vond ik herkenbaar.

Ik voeg nog maar toe dat Plasterk met zijn constructie van letterruis en zo
exponentieel toenemende combinaties net zo goed had kunnen berekenen dat
zijn willekeurige letterwoorden van 5 letters dus 26 letters tot de 5e macht
(bij hem 52 met hoofdletters gemengd) al bijna 12 miljoen woorden zou
opleveren en dat Sloot van hem dus hoe dan ook meer woorden uniek moet
coderen dan in een taal laat staan verzameling serieuze teksten voorkomen.
Zoals Plasterk redeneert en toepast op ruis werkt patroonherkenning en
compressie en uniek coderen van woorden of geluiden of beelden die we wel
relevant vinden (ruis niet) dus inderdaad niet, wat niets bewijst, sterker
nog, in de praktijk werkt het wel, in onze hersenen en in vele toepassingen
van patroonherkenning, gegevenscompressie en versleuteling van voorkomende
en relevant gevonden teksten, beelden, en geluiden (of stem).

Voor zover ik ben tegengekomen sluit Sloot het herkennen en benutten van
herhalende patronen in de tijd niet uit en anders dan bij tekst, geluid- en
beeldanimaties (productie en reproductie) ken ik nog geen toepassing van
dezelfde principes bij het verwerken en opslaan van gegevens. Jouw MPEG doet
eea op stilstaand beeld. Waarom niet alleen bij productie van teksten en
geluiden en beelden slim gebruikmaken van herhaling in de tijd, maar ook bij
patroonherkenning en verwerking? Waarom je beperken tot patroonherkenning
per stilstaand beeld. Zoals je weet kun je in theorie wiskundig de
ruimtelijke dimensies en tijdsdimensie best verwisselen, dus waarom de
nuttige principes en technieken alleen toepassen in die ruimtelijke
dimensies dus op stilstaande fragmenten en niet ook in de
tijdsdimensie.Waarom een foto of onbewogen achtergrond die lang vertoond
wordt op tv of in een film eenmaal vertoond vele malen herhaald moeten
opslaan om daarna niet de foto opnieuw te vertonen maar achtereenvolgens die
identieke opgeslagen filmbeelden van steeds dezelfde foto of achtergrond? Is
het bij verwerken van de filmbeelden niet te herkennen dat de betreffende
pixels onveranderd blijven?

Ander voorbeeld. Als ik sms genereert mijn mobieltje gecodeerde woorden bij
elke letter die ik typ, in volgorde van waarschijnlijkheid (vaker
voorgekomen) en waarschuwt me als ik een niet herkend woord in type (bestaat
nog niet, nieuw patroon). Ik kan dan een andere database aanspreken (taal)
of een nieuw patroon toevoegen aan de gebruikte database. Waarom zou ik niet
naar een identiek mobieltje slechts de verkorte code van elk woord sms-en,
die mobiel ontvouwt de volledige woorden wel weer, en wil ik een nieuw
patroon versturen dan stuurt mijn mobiel de eerste keer maar een sleutelcode
mee opdat de ontvanger de volgende keer ook die sleutel zelf kan ontvouwen
tot een lang woord of van mijn part hele zin. Ook Sloot bouwt in zijn
octrooitechniek zo het echt gebruikte vocabulaire van tekst of beeld of
geluid uit pas zodra het echt nodig is, niet bij voorbaat al van alle
oneindig mogelijke representatiereeksen omdat Plasterk bedenkt en berekent
dat één gek meer nooit gebruikte letterwoorden of andere beeld- en
geluisruis kan genereren dan tien wijzen in hun hele leven kunnen lezen,
bekijken en beluisteren.

Fritz