broncode

Tue Sep 28 16:55:22 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat was niet mijn verhaal maar mijn citaat uit het korte artikeltje op Forum
in de Volkskrant vandaag. Verknip zitaten niet tot wat anders...
Wellicht bedoelt de schrijver vandaag in de Volkskrant dat Sloot in zijn
octrooi niet elke letter op elke pagina afzonderlijk digitaal opslaat idem
analoog gegevens voor geluiden (frequenties) en beelden (pixels), maar dat
hij elke tig keer voorkomende letter idem geluidsfragment of beeld dat
werkelijk als waarde voorkomt in het boek, het lied resp.de film slechts één
keer opslaat en waar in een boek of wanneer en waar in een film ze moeten
worden gereproduceerd slaat hij gecomprimeerd en gecodeerd op.

Ik betoogde steeds dat denkbaar en mogelijk uitvindbaar en ontwikkelbaar is
de compressie en codering van enorme redundantie van echte geschreven
gestructureerde letter- en woordteksten (in veel mindere mate van de enorme
willekeurige letterbrijzels van Plasterk in zijn betoog) resp.
geluidsfragmenten (het notenschrift is er een voorbeeld van) resp.
beeldfragmenten (achtereenvolgende identieke of verschuivende of sterk
gelijkende filmbeeldjes, bij monteren vinden zeker grote beeldovergangen
plaats).

In wezen betoogt Sloot in zijn octrooi, dat ik nieuwsgierig geworden ook pas
net kon vinden en las, leuk (!), als het om achtereenvolgende filmbeelden
gaat dat het efficiënt onthouden en opslaan van gescande opvolgende beelden
als ware het een efficiënt geproduceerde animatie mogelijk is, door
herkenning van de in de film beperkt voorkomende beeldwaarden (het scherm
zou er schier oneindig meer kunnen representeren die echter niet
noodzakelijkerwijs in elke film allemaal gebruikt moeten worden in
willekeurige beeldvlakken en -posities en volgordes, wat Plasterk eigenlijk
doet).
Hij keert het proces van het maken van een animatiefilm als het ware om en
stelt ook dat maar een beperkt aantal beeldwaarden voorkomt in elke echt
gemaakte film (Plasterk construeert volstrekte willekeur in zijn letterfilm
wat niet tot enige betekenisvol woord of voor het oog zichtbaar beeld zou
leiden maar slechts ruis).

Na herkenning en verwerking van de werkelijk voorkomende waarden en hun
combinaties in blokken gereduceerde gegevens (gegevenswaarden niet redundant
opslaan, wel lokaties waar blokken gegevenswaarden moeten voorkomen bij
reproductie opslaan) acht hij ook nog versleuteling van configuraties
waarden op lokaties mogelijk die efficienter opgeslagen kunnen worden en
voor reproductie weer ontvouwen (gedecodeerd) kunnen worden tot de
oorspronkelijke gegevens van configiraties gevenswaarden op hun lokaties.

In tekst: steeds dezelfde echt voorkomende letterr en woordne en zinsdelen,
soms steeds op dezelfde plaats zoals onder en bovenaan een pagina.
In geluid, vergelijkbaar met het notenschrift met aanduidingen van
bloklengten en waar bepaalde blokken vaker moeten voorkomen.
In beeld, een perfecte opslag en versleuteling en omgekeerd weer reproductie
van efficiënt gemaakte animatiefilms alsof de productiewijze is behouden en
opgeslagen ipv de schier eindeloze herhalende filmbeelden breed en hoog
pixel voor pixel.
Echte films zullen meer gegevenswaarden laten vorkomen dan animatiefilms
maardaarmee is niet gezegd dat ook daarin niet enorme redundantie van zich
in tijd en op beeldvlak herhalende gegevens zitten zie efficiënter kunnen
worden verwerkt en onthouden dan beeld voor beeld alle pixelwaarden zoals op
de analoge film of lineaire videoband.

Fritz