broncode

Mon Sep 27 12:44:53 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On maandag, sep 27, 2004, at 11:24 Europe/Amsterdam, Hein van Meeteren
wrote:

> Er zijn mensen die niet *buiten* de bestaande kaders kunnen denken
> (out of the box), en agressief binnen de eigen muren blijven. Ieder
> die deze muren bedreigt krijgt een klap.

Goed voorbeeld: Hein van Meeteren die zich
niet kon voorstellen dat hij de statuten van
DB.NL overtrad en die daarom iedereen die
hem daar op wees uitschold en met de NSB
of de SS vergeleek.

> Misschien is Sloots verhaal onwaar, misschien geniaal, maar wat het in
> ieder geval oproept is een mindblow: ineens zie je een andere
> dimensie. Een totaal nieuw concept van gegevens opslag en verwerking.
> Dat fascineert, maar bedreigt kennelijk ook.

Wat een gelul. Wat is er nou bedreigend
aan een systeem dat niet werkt? :-)
Het fascinerend aan de geschiedenis rond
de 'uitvinding' van Sloot is dat Roel Pieper
erin is getuind. Was dat niet zo geweest,
dan hadden we waarschijnlijk nooit van
deze 'uitvinding' gehoord.

> In het krampachtig vasthouden aan het begrip compressie zie ik het
> symptoom.

Ach jee, ben je nu ook al psychiater, Heintje?

> [...]
> Tja, tijdswinst is er inderdaad, maar wat de opponent *niet*  ziet is
> dat het tottale proces van productie revolutionair is veranderd. Het
> productieproces is opgedeeld in blokken en de productie-units richten
> zich slechts op die blokken, die pas láter geassembleerd worden tot de
> gehele automobiel.
> Bij vooruitgang heb je dit soort botsingen altijd, ze behoren tot de
> folklore, dus kijk ik liefdevol naar de tegenstribbelende Erikken in
> de wereld.
> Ze geven veranderingsprocessen de nodige wrijvingswarmte :-)

Ten eerste is het idee om de produktiewijze
van auto's te wijzigen op de manier die jij
hier schetst helemaal niet bedacht door
Henry Ford, maar door de autofabrikant
Ransome Olds (van de Oldsmobile).
Het enige dat Henry Ford aan het systeem
van Olds heeft toegevoegd was het
mechaniseren van de lopende band die Olds
had bedacht.

Ten tweede was er helemaal geen discussie
mogelijk over de vraag of deze manier van
werken sneller was; dat kon je gewoon meten.

Ten derde voer je geen enkel argument aan
waarom er bij het Sloot-systeem, gesteld dat
dit zou werken, sprake is van iets anders dan
compressie. Volgens jou heeft Sloot gezegd
dat hij 'efficiency-winst' heeft uitgevonden.
Welnu, bij de opslag van gegevens wordt
immer gezocht naar efficiency-winst. Hoe
compacter je gegevens kunt opslaan, hoe
prettiger dat is. Wat is de gangbare term
voor het efficiënt opslaan van gegevens?
Die term luidt: *compressie*.

Kees Schouhamer Immink, die zich voor
Philips dertig jaar met compressie heeft
beziggehouden is daar ook duidelijk over:
de 'vinding' van Sloot is gewoon een vorm
van compressie, ook al noemt Sloot het
anders. "Dit soort amateuruitvinders
vinden altijd nieuwe woorden uit (...)."
In dit verband wijst hij erop dat Sloot het
heeft over het imploderen van gegevens,
waar hij compressie bedoelt.

Waarschijnlijk heeft Schouhamer Immink
het in jouw ogen nu ook gedaan; die zal
nu door jou ook wel als behorend tot de
folklore worden beschouwd. Hahahahaha.

Intussen is er nog geen enkel bewijs dat
de vinding van Sloot überhaupt mogelijk is.

Erik vdMb