broncode

Mon Sep 27 12:24:42 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik vind jouw vergelijking met Taylor en standaardisatie in componenten en
produktieproces erg mooi, Hein,

Omdat het voorbeeld zowel de revolutionaire veranderingen omvat als het
beperken van in deze autoconfiguraties en de reproductie tot patroonmatige
brokstukken (onderdelen en handelingen).

Zouden tegenstanders ook bewezen hebben dat er meer verschillende auto's dan
we willen produceren denkbaar zijn dan met een beperkt aantal onderdelen en
handelingen reconstrueerbaar is?

Wel jammer dat de toevallige binaire opslag van gegevens vaak het begrip van
originele samenhangende abstracte gegevensconcepten zoals taal, zowel in
tekstbeeld (tekens), geluid als beelden en de mogelijke betekenisvolle
bewerkingen daarop heeft weggedrukt. Het grote nadeel van de virtualiteit en
ongrijpbaarheid van computergebruik ook in veel andere discussies. Doet me
denken aan hoe de krant en tv-uitzendingen vaak voor waar worden versleten
en als de essentie ipv slechts als beweringen over. Samenhangende tekenstaal
ipv willekeurige blabla, harmonieus geluid ipv ruis, vloeiend beeld ipv
zapshots...

Interessanter is toch je opstap naar die revolutionaire ontwikkelingen en
hun tegenstand(ers). Ik denk weer aan het boek Nieuw Amsterdam van Russell
Shorto, en hoe mooi hij beschrijft hoe Hudson na aan aantal reispogingen
zelfs dwars over de noordpool ondanks het nut van wat wel ontdekt werd en
het afstrepen van mogelijke doorgangen uit de gratie raakte bij de Engelsen
en voor een Nederlandse firma Manhattan mocht vinden ipv een doorgang naar
Indië en hoe de Nederlanders later hun kolonie slap opgaven aan diezelfde
Engelsen. Het gaat inderdaad steeds om wat we mogelijk achten en nog niet
als onmogelijk bewezen weten en of we bereid zijn te proberen wat nog niet
onmogelijk is te bereiken en te behouden en de nodige inzet daarvoor te
leveren.

In die zin vind  ik Pieper nog Sloot per definitie dwazen zoals anderen hun
beschrijven, noch Hudson of onze eigen Stuyvesant. Degenen die hun in de
steek lieten waren veeleer de dwazen, wat natuurlijk steeds pas achteraf
bewezen was...

Fritz