Hoe helpen we D66 er bovenop ?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun Sep 26 23:42:28 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Hmm. Ik vond nu juist dat m'n naamgenoot het zo mooi waardenvrij had
>  opgeschreven. Daarenboven houdt hij de mogelijkheid open dat er verschil-
>  lende oplossingen zijn voor 1 probleem en verschillende manieren om het
>  probleem te formuleren. Dat spreekt me wel aan.

>  Neen, je moet het probleem centraal stellen.

Als je over "het" probleem hebt dan ben je al een stap te ver. Zeker als
je niet eens zegt wat dat probleem dan wel is. Een probleemformulering
is abstract, en de waarde ervan hangt helemaal af van hoe goed je
waarneemt en analyseert wat er in de praktijk plaatsvindt en wat er aan
schort.

Er zijn ontelbare problemen (criminaliteit, zorg, wonen, files,...) en
als je er in slaagt om bijvoorbeeld te begrijpen hoe steeds weer in
verschillende situaties dezelfde soort bureaucratie blijkt te groeien,
pas dan kun je grip krijgen op een hele klasse problemen. Want overal
waar je kijkt zie je baasjes en regeltjes en formaliteiten en controles
en verantwoordelijkdeden en eindeloos uitstel tot er wat gebeurt.

Meer handen aan het bed, meer blauw op straat hoor je dan. Maar men
heeft geen vat op de problematiek, men begrijpt niet de krachten die
steeds inefficientie doen groeien. Daarvoor moet je echt naar de mensen
zelf kijken, hun belang, wie heeft en houdt controle, informatie,
verantwoordelijkheid, macht. En wie krijgt eventueel de zwarte Piet.

>  Ik meen zelfs: 2002/3. Is het al bekend hoe dat komt eigenlijk ? Destijds
>  waren er berichten dat de hotemetoten van D66 voor de verkiezingen gevrij-
>  waard wilden zijn van de op deze lijst geuite kritiek (alsof potentiele
>  D66'ers daardoor zouden worden afgeschrikt).

De tijd gaat snel, maar niet zo snel. In 2002 deden de forums en
discussie-platforms het nog (niet dat die discussies veel opleverden)

>  Ik ben het wel met je eens, Bart, dat dit onderdeel is van het probleem.
>  We verschillen niet echt van mening. Jij en Marc de Droog zijn wat for-
>  meler, mensen als Ger Arts en ik wat inhoudelijker. Zolang we blijven
>  zoeken, zullen we elkaar wel vinden.

Hmmm Marc, ik vrees dat ik het niet met je eens ben dat we het wel zo'n
beetje met elkaar eens zijn :-)

Bart