Hans Wiegel zojuist over D66

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Sep 26 19:36:04 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Die polls wijzen inderdaad uit dat mensen best bereid zijn meer te betalen
> voor die solidaiteit, hoeveel is dan even secundair. Wat doet dit kabinet?
> Die kijkt daar niet naar maar breekt nu juist die solidariteit helemaal
af.
Marc schreef:
Welke solidariteit wordt dan afgebroken? Veronderstel je hier dat
solidariteit iets is wat alleen in wetgeving vastligt? Hoe ga jij om met je
buren, bijvoorbeeld???
En waarom is het eigenlijk secundair? Het lijkt mij best van belang te weten
wanneer ik op zo'n poll antwoord, aangeef om 5% meer te betalen of 50% meer
te betalen...

Om er maar eentje te noemen. De regering denkt blijkbaar dat we met zijn
allen niet meer bereid zijn om een dusdanige bijdrage te leveren voor de
zorg zodat iedereen er nog gebruik van kan maken. We lopen allemaal veel te
veel naar de dokter, vinden het heerlijk in de wachtkamer te gaan hangen.
Mensen die het nodig hebben om thuiszorg te hebben laten we zoveel betalen
dat ze er vanaf moeten zien.
Een werkgever die solidair is met zijn werkgever die vele jaren zijn best
heeft gedaan voor hem, maar die hij moet ontslaan mag dadelijk geen
vergoeding meer geven zonder dat het de werknemer afgepakt wordt. Ook niet
als de rechter die solidairiteit afdwingt.
Dat is de solidariteit die we in de wet vastgelegd hebben.
Ik schreef het al eerder in het bericht over de no-claim. Je buurman let
even niet op en je komt te vallen door hem of wat ook. Je moet even naar de
huisarts en die laat je voor de voorzichtigheid een foto in het ziekenhuis.
Was vroeger een sorry van je buurman voldoende, hij deed het tenslotte ook
niet expres, nu heb je meteen financiele schade. In veel gevallen wordt het
gesteggel om de centen dus.
Een goede die te lezen is in de reacties erop. Wat met een orgaandonor?
Iemand die een van zijn nieren afstaat aan iemand anders. Stel dat zo iemand
erna problemen krijgt. Gaan we zo iemand dan korten op zijn no-claim omdat
hij solidair was?
Hoe we hier met de buren omgaan. Dat ligt wat anders als in Noord-Holland
waar ik tot voor 3 jaar terug woonde. Ieder voor zich was het daar in
tegenstelling tot hier in het Limburgse dorp. De hele rij en daarbuiten kent
en helpt elkaar waar nodig. 2 Keer per jaar een gezamelijke barbeque, je
treft elkaar met de kermis en de karnaval. Vorige week heeft de buurvrouw
een kleine gekregen en is er geld ingezameld voor een cadeau. De gemeente
doet wat erg moeilijk over sommige dingen in de wijk hier waar de mensen
hier als een blok tegenop komen.
Dat staat er dus niet in  de wet.

Ik noemde de hoogte even secundair omdat het niet bekend is wat er meer
bijgedragen zou moeten worden.Uiteraard is het van belang om te weten maar
er isin elk geval een positieve houding. De hoogte zal uitwijzen hoe ver die
solidariteit gaat. Het moet ook draaglijk zijn uiteraard.

Marc schreef:
En wat is dat toch met dat afbreken? Je veronderstelt dat er na dit kabinet
niets meer bestaat... Het kabinet past dingen aan, maar schaft niet het
volledige systeem af! Waarom denk je dat ik zo graag meer info wil om de
probleemstelling te onderbouwen? Ik wil graag weten of de ingrepen die
gedaan worden de juiste zijn. En of ze inderdaad het systeem (wat we nu
hebben, idd) zodanig aanpassen dat we over 10 jaar nog kunnen spreken van
een solidaire staat. Ik wil als "burger" in staat worden gesteld om het
beleid op inhoud te beoordelen en niet bij voorbaat moord en brand te
schreeuwen. Afbraakbeleid is ook zo'n term wat van mij bij het rijtje 'holle
termen' toegevoegd mag worden. Mooi voor de bühne, maar roept teveel
gevoelens op die wellicht overdreven zijn.

Ger:
Wat dat is met afbreken. Aanpassen bij dit kabinet is blijkbaar
voorzieningen afbreken tot een niveau dat velen er geen gebruik meer van
kunnen maken.
Iedereen moet werken tot de 65 roepen ze toch. Of je nu een zwaar fysieke
baan hebt of een kantoorbaantje. Of je nu begonnen met de 15 jaar op de bouw
of met de 25 op een laboratorium of zo. Voor mensen die dat lichamelijk niet
volhouden blokkeren we de WAO en dus rest de bijstand. Dat noem ik afbreken
van het systeem.En ja, nu komen de coalitiepartijen met wat verzachtingen
omdat men de maatschappelijke weerstand ziet aankomen. Maar o wee als het
alleen aan het kabinet zou liggen.
Dus of afbraakbeleid alleen een term is voor de buhne waag ik ernstig te
betwijfelen.

En wat solidariteit betreft van de overheid. Lees mijn bericht eens over
hepatitis C. Men weigert al vele jaren die mensen op te sporen omdat het
geld gaat kosten. Laat ze maar lekker doodgaan en straks bestaat er een
geweldig tekort aan donorlevers. Nog meer doden dus. Het gaat hier om 60.000
mensen die een levensbedreigend geachte ziekte hebben. Levensbedreigend
indien er niet tijdig wat aan gedaan wordt. 60.000 Nederlanders waarvoor de
schouders opgehaald worden. Weer roept het ministerie dat ze misschien
volgend jaar een zullen kijken. Tja, als je lang genoeg wacht gaan er genoeg
dood en zijn de kosten lager toch?
De uitzending van twee vandaag staat nog online op de site ervan. De datum
was 31 augustus. Je kan hem daar zo bekijken.

Ik reageer later nog wel op andere punten. Heb nu een afspraak...

Ik wacht af,

Ger