broncode

Sun Sep 26 12:39:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zondag, sep 26, 2004, at 09:23 Europe/Amsterdam, Henk Vreekamp wrote:

> Mijn oude leraar informatie gaf als raadsel bij zijn eerste les:
> waarom is de muziek van een gemotoriseerd draaiorgel dat steeds
> hetzelfde "boek" afspeelt nooit hetzelfde? Precies: de context,
> waaronder de luisteraar zelf.

Dat klopt. Maar een draaiorgelboek is geen recept.
Een draaiorgel met boek lijkt meer op het Sloot-systeem.
Het draaiorgel is de engine, en het boek is de sleutel.

Dat draaiorgel verandert niet. Dat boek ook niet.
Zou je van zowel draaiorgel als boek identieke
kopiën maken, dan resulteert dezelfde muziek.

In de hoofden van de luisteraars klinkt die muziek niet
steeds hetzelfde, dat is waar. En dat heeft met de
context te maken, dat is waar.
Als je een DVD afspeelt, zal de kijker de film ook
niet steeds hetzelfde ervaren, en ook in dat geval
heeft dat met de context te maken.

De keukenmetafoor van Hein klopt echter niet.
Een draaiorgelboek codeert de muziek heel precies.
Het draaiorgel is een ziellos apparaat dat de informatie
uit het draaiorgelboek niet zelf interpreteert.

Een kookboek codeert niet precies als een draaiorgelboek.
En een kok is geen zielloos apparaat als een draaiorgel of
een DVD-speler. Een kok interpreteert nu juist *wel*
de instructies van het recept. Hij geeft daar zijn eigen
draai aan - Hein noemde dit, meen ik, 'couleur locale'.

Bovendien zijn de ingrediënten bij een draaiorgel steeds
hetzelfde, maar bij koken zijn zij dit niet. Zelfs niet bij
gebruik van verpakte levensmiddelen. Een belangrijke
taak van de kok is dan ook om al doende het recept te
interpreteren, zodat een goed resultaat ontstaat -
gegeven de kwaliteit van de beschikbare ingrediënten.

Een draaiorgel hoeft dit niet. Een DVD-speler hoeft dit
niet. Een codeersysteem voor de digitale opslag van
beeld hoeft dit niet. Sterker nog: wat de kok doet, het
interpreteren van het recept, is nu juist onwenselijk
in geval van een DVD-speler of een opslagsysteem.
Het enige dat dergelijke systemen moeten doen is de
instructies waarmee het beeld wordt opgebouwd zo
precies mogelijk uitvoeren.

Het resultaat is dan een weergave van bijvoorbeeld
een speelfilm. Omdat we het toch over koken hadden
nam ik als voorbeeld 'The Cook, The Thief, His Wife
and Her Lover' van Peter Greenaway.

Als Hein, en een vriendin, naar die film kijken ervaren
ze niet hetzelfde. Omdat de context verschilt. Maar
Greenaway moet er wel vanuit kunnen gaan dat zijn
film op elke DVD-speler hetzelfde wordt afgespeeld.
En diezelfde eis zou gelden voor het Sloot-systeem.
Dat systeem is dus geen kok met kookboek.

Dat is natuurlijk jammer voor Hein, omdat hij met
zijn bekende grote muil weer heeft lopen brallen
dat het *wel* te vergelijken is, en hij vervolgens,
om aan zijn waandenkbeeld vast te kunnen houden
de discussie nodeloos vertroebelt met bijzaken en
met het verwarren van content en context. Maar
het is niet mijn schuld dat Hein te dom is om aan
dit soort discussies mee te doen. Ik zou dus graag
verschoond blijven van zijn persoonlijke aanvallen.

Dat is allemaal ook veel beter voor de bloeddruk van
de ietwat selectief verontwaardigde Ellen Vunderink.

Erik vdMb