broncode

Sat Sep 25 15:21:20 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is en blijft een spannend verhaal. Ik snap een beetje hoe de gedachte
werkt. Maar als ik het loslaat op een film kan ik niet anders dan mijn
bedenkingen hebben. Indien alle situaties "gestandaardiseerd" worden dan
moet dat betekenen dat echt alle mogelijke omgevingen gestandaardiseerd
worden. En dat lijkt me oneindig......

Bijvoorbeeld: indien op de achtergrond van een scene een tv staat.... Dan
zou dat al miljarden standaard beelden moeten opleveren. Immers op die tv
kunnen alle films, alle tvseries draaien die allemaal te zien moeten zijn.
Om nog maar te zwijgen over de rest van de omgeving. Naast de tv kunnen alle
soorten bloemen staan (in alle hoeveelheden en alle kleuren). Daar kunnen
alle personen op de wereld weer naast staan en alle mogelijke standen
aannemen....... En alle mogelijke typen tv's kunnen er staan...

Hoe standaardiseer je dat?

> Om in de recpetnsfeer te blijven:  een kookboek kan 100 keer zo dun
> worden als alle standaardhandelimngen in de keuken reeds opgeslagen
> liggen bij de kok, het enige dat hij krijgt is een serie gecodeerde
> aanwijzingen welke "recepten" hij dient toe te passen en te combineren.

Dit is een mooie analogie, omdat die meteen duidelijk
maakt waarom het Sloot-systeem niet kan werken.

Stel: ik geef honderd koks hetzelfde recept.
Allemaal gaan ze aan de slag. Smaken de 100
gerechten die het resultaat zijn allemaal hetzelfde?
Nee.
Zien ze er hetzelfde uit? Nee.

En hoe komt dat? Dat komt door informatieverlies.

Dat komt doordat onze ingrediënten niet standaard
zijn.  Een term als 'voeg vijf eieren toe' is wel beknopt,
maar niet exact. Want het ene ei is groter dan het andere
en het ene ei smaakt anders dan het andere.
En termen als 'voeg een snufje zout toe', of 'roer tot
een gladde massa is ontstaan' geven ook niet exact
weer wat er wordt bedoeld, maar laten een deel van de
interpretatie aan de kok over.

(Dit is een van de redenen dat we Michelin-sterren
hebben; rangorde kunnen aanbrengen in restaurants.
De interpretatieverschillen van de koks - mogelijk door
het informatieverlies dat optreedt bij het vastleggen
van receptuur - leveren een verschil in smaaksensaties
op.)

Bij het Sloot-systeem is dat onwenselijk. Dat moet
een exacte replica opleveren, in onze termen:
100 volkomen identieke gerechten.

Dat kan alleen maar worden bereikt door ingrediënten
die volkomen identiek zijn, en door 100 koks die
volkomen uitwisselbaar zijn.

Die hele constellatie van een kok die alle denkbare
gerechten ter wereld kan koken, en de ingrediënten
voor alle denkbare gerechten ter wereld, moet dan
ook nog eens worden vastgelegd in 370Mb. ;-)

Erik vdMb
(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op: