zelfkritiek en wéér een lesje

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Sep 24 18:40:30 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> Je zou toch je muil houden Heintje?

Nee.

> Overigens bewijs je hier weer precies wat ik al schreef: de protestante
> cultuur was dominant, en de vluchtelingen waren welkom in de Republiek
> omdat we ze konden gebruiken, en niet om dat we zo graag multiculturele
> samenlevinkje speelden.

Oh ja? Het enige dat er gebeurde was een ietwat warmer welkom in
heersende protestantse kringen voor zogenaamde "geloofsgenoten". De rest
kwam ook in groten getale binnen (Joden bijvoorbeeld, niet bepaald
geloofsgenoten), en werd wat minder warm onthaald. Soit! De essentie is
dat NL een immigratieland was, quod erat demonstrandum. We "speelden"
geen multicultureel samenlevinkje, we wàren die samenleving. Lees nog
maar eens goed die tekst door.

> Had ik al geschreven. Is het zo duidelijk?

Dat was ook het onderwerp niet. Ik had het over een multuculturele,
multi-etnische en gevarieerde samenleving. Die was er, al veel eerder
zelfs, zie de geschiedenisboeken die ik citeerde. Over nationale
identiteit kunnen we het ook hebben. Die was er wel, maar op een
kleinere schaal. Een Hollander was een Hollander en een Brabander een
Brabander. Kan u nagaan hoeveel "nationaliteiten" hier te lande
bestonden! Nederland van een multinational! ;-))))

Kortom: U zat en zit er weer eens goed naast. Geeft niets, maar enige
bescheidenheid zou u sieren.
En nu hopla, weer achter het scherm, u hebt nog veel te leren en te lezen.