Re: zelfkritiek en wéér een lesje

Fri Sep 24 17:04:34 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On vrijdag, sep 24, 2004, at 16:52 Europe/Amsterdam, Hein van Meeteren
wrote:

> [...]
> spontane uitingen van sympathie. Dat overkwam eind 17de eeuw de
> protestantse hugenoten uit Frankrijk. Zij werden met alle mogelijke
> egards ontvangen, kregen het burgerrecht van grote steden aangeboden en
> werden vrijgesteld van stedelijke belastingen. Dat gebeurde overigens
> niet alleen uit humanitaire overwegingen. De Franse vluchtelingen waren
> voor het merendeel ondernemende kooplui, vaardige ambachtslieden en
> knappe geleerden, en hun aanwezigheid zou de Republiek geen windeieren
> leggen. Al deze immigranten werden uiteindelijk in de samenleving

Je zou toch je muil houden Heintje?

Overigens bewijs je hier weer precies wat ik al schreef: de protestante
cultuur was dominant, en de vluchtelingen waren welkom in de Republiek
omdat we ze konden gebruiken, en niet om dat we zo graag multiculturele
samenlevinkje speelden.

> Van een nationale identiteit was tijdens de Republiek nog geen sprake

Had ik al geschreven. Is het zo duidelijk?
Welterusten dan maar weer.

Erik vdMb