Arbeidsproductiviteit als leugen

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Sep 23 08:17:52 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In Nederland wordt economische groei, zoals nu, meestal gerealiseerd door
stijging van de export en  naar ik begrijp niet door arbeidstijdverkorting.
Economische groei staat deels los van stijgende arbeidsproductiviteit - wie
goedkoper produceert kan meer verkopen, doch het duurt in deze
globaliserende wereld slechts een korte wijle totdat men wordt ingehaald...

Ook in Nederland verpaupert (niet met een -d- zoals in mijn vorig bericht)
een deel van de lagere middenklasse blijkens recent bericht.

Over het Rijnland-model kan ik alleen zeggen dat het beter is dan het
Amerikaanse omdat het stakeholdermodel meer participatie van alle partijen
garandeert. Daar zou je als D66-er toch blij mee moeten zijn! Jij roept wel
steeds dat een en ander "CDA-achtig" is, maar volgens mij mag je dan ook de
PvdA, GL en SP noemen.

Het Europese model etc. "isolationistisch" noemen, is natuurlijk onzin.
Waarom zou een continent geen eigen beleid kunnen voeren? Of zouden we het
heden meest explosieve economische systeem, het wilde kapitalisme van
China, moeten volgen? Je bent dus een ras neolib en op z'n minst kortzichtig.

Ik breek deze draad maar af, we worden het im Grossen toch niet eens, en
verder zien we ook niemand van dit forum invallen.

hv,u
------