Het onbehagen in de islam

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Sep 22 21:55:57 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Mij rest slechts een reactie, beste Hein,
>
> Je stelt alsmaar dat Nederland altijd al vele godsdiensten kende.
> Natuurlijk. De kwestie is echter of een van de grootste in Nederland wel
> enige (openlijke) zelfkritiek kent. Nee dus. En daar praat Scheffer
> over. Het lijkt wel of jij pluriformiteit aandraagt om elke kritiek te
> smoren - met als eigen geheime agenda de verdediging van je multicult.
> Zeer ongezond.

Praat geen onzin Henk Vreekamp. Er is steeds meer zelfkritiek in de
Moslimwereld. Alleen de uitgetreden Ayaan al is een voorbeeld. Maar er
zijn tal van anderen. Neem de liberale jongeren in de Islam. Bij jonge
moslims in Europa is een zichtbare, luidruchtige liberale beweging op
gang gekomen. Steeds meer wordt er afstand genomen van de traditionele
geloofsbeleving en komt de focus te liggen op de eigen identiteit. Deze
jongeren kiezen voor een meer seculiere, individuele benadering van
religie. De islam wordt ook als bron van kracht gezien: de jongeren
maken eigen analyses en geven eigen interpretaties van de koran.
De jongeren die de islam op deze manier beleven, zijn gericht op de
westerse samenleving, maar tegelijk handhaven zij een symbolische
loyaliteit met de grotere, bredere islamitische en Arabische wereld.

Zelfkritiek ontstaat bij vrijere bewegingen binnen een religie. Maar
elke religie kent ook haar haar ándere kant, haar fundi's, haar
absolutisten. Dat geldt voor alle godsdiensten en geloven, dus niet
alleen voor de Islam. Ooit wel eens met een orthodoxe Jood gepraat? Of
een zwarte kous uut Wilp? Of een overtuigde Hells Angel?

En hoe kan ik multucult "verdedigen"? Hij is een feit! Je kan hoogstens
een monocult verdedigen, want daar willen jullie, Schefferianen, naar
toe. Dát is een ideologie. Jullie willen naar een Nederlandse
"Reinkultur" toe. Onsmakelijk. Naar een benepen jaren vijftig
Nederlandje, waar geen "vreemdelingen" zijn en iedereen met twee woorden
spreekt en spruitjes eet.
Ammehoela.
Geef mij maar een broodje Shoawarma. Met vlaamse knoflookmayonaise. En
daarna een cappuccinootje.