Kabinet vernietigt pensioen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Sep 21 11:42:05 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[ Lange maar ware verhaling geknipt ]

Ach Ger, ik had al wel gelijk - tijdje terug inmiddels - dat
de krottenwijk het enige perspectief nog zou zijn.

Je kunt natuurlijk ook naar Polen verhuizen voor
'perspectief' op een toekomst. Je hebt nu je auto nog, je
pensioentje, en goh wie weet ben je daar de koning te rijk.

Je kinderen zeg je, tja.

Onzin natuurlijk. Ik weet het. Maar het kan wel. Mooi hé,
zo'n Europa. Krijgt zelfs een gronwet waar je niet om
gevraagd hebt. Een wanproduct van onze
volksvertegenwoordigers dat zonder enige vorm van discudssie
of debat tot stand dreigt te komen.

Ik dwaal af

Nee hoor, het ligt toch echt aan de vakbonden. Lees en
huiver mee: De Volkskrant vandaag, dus Bert doet maar even
de ogen dicht. :)

"
dinsdag 21 september 2004 uur.
'De vakbeweging heeft nieuw leiderschap nodig'
Van onze verslaggevers Yvonne Doorduyn Frank Poorthuis

DEN HAAG - Demonstreren is zeer onverstandig, vindt Maxime
Verhagen. Daarmee help je de economie niet uit het slop.
Maar het kabinet moet wel meer draagvlak creëren, zodat
mensen begrip krijgen en niet de straat opgaan.

Hij werkt al een tijdje aan een vriendelijker profiel, maar
nu is CDA-fractieleider Maxime Verhagen toch gepikeerd. 'Wíj
waren het die vorig jaar rond deze tijd pleitten voor
sociaal overleg. Andere partijen (VVD, D66, red.)
verklaarden het poldermodel toen al dood.' Zijn reactie
geldt het verwijt dat PvdA-leider Wouter Bos vorige week in
deze krant maakte. Het CDA zou het maatschappelijk
middenveld buitenspel zetten door zo openlijk te breken met
de vakbeweging.

'Onzin', zegt hij, 'het CDA hecht aan sociaal overleg. En ik
zie nog zeker wel een belangrijke rol voor de vakbeweging.
Maar ze moet wel beseffen dat je niet alles bij het oude
kunt laten. Dan komen de sociale voorzieningen zeker onder
druk te staan.'

Toch zijn de verhoudingen stevig verstoord. Het CDA wekt de
indruk niet meer met deze vakbeweging rond de tafel te willen.

'Mag ik eerst vaststellen dat de vakbeweging niet meer met
óns wilde praten. Vooral de FNV was niet bereid een akkoord
te sluiten. Wat er ook werd voorgesteld, ze liepen weg. Ik
zou wel graag nieuw leiderschap zien bij de vakbeweging. Eén
die niet bij elk nieuw voorstel zegt: dit is een schaamlap.
Die niet steeds spreekt van een horrorkabinet, die niet
alles dramatiseert. Een die niet denkt in oneliners, maar
die recht doet aan de situatie.'

U wilt nieuwe leiders. Een regime-change.

'Nee, ik zeg dat ik nieuw leiderschap wil.'

Maar u bedoelt nieuwe leiders.

'Ik kan niemand dwingen. Maar de vakbeweging moet de slag
maken naar vernieuwing. Ze zullen hun verantwoordelijkheid
moeten nemen, willen ze nog een rol blijven spelen.'

Wat zou u willen zeggen tegen de mensen die op 2 oktober
tegen het kabinet gaan demonstreren?

'2 Oktober is niet in het belang van Nederland. Je lost de
problemen niet op met dit soort acties. Integendeel. De
economie toont een voorzichtig herstel. Demonstraties zijn
niet het middel om de economie een impuls te geven.'

De christelijke vakcentrale CNV voerde maandag actie en
demonstreert op 2 oktober ook mee. Nog even los van het feit
dat dat voor het CNV hoogst ongebruikelijk is, het zijn ook
CDA-leden.

'Absoluut. Het stemt ons tot nadenken. Het kabinet moet niet
alleen daadkracht tonen, maar ook zoeken naar meer draagvlak.'

Hoe moet dat draagvlak er komen?

'Bijvoorbeeld door de ruimere overgangsregeling voor VUT en
prepensioen. De regeling die het kabinet nu voorstaat (wie
aan het begin van 2005 57 jaar of ouder is, kan volgens de
oude regeling met vervroegd pensioen), vind ik goed, maar we
zouden meer draagvlak kunnen creëren met een ruimere regeling.

'Dat gaan we ook aan het kabinet vragen. Daarnaast denken we
dat we toe moeten naar een flexibelere pensioenleeftijd in
de zware beroepen. Veelal beginnen die op hun achttiende met
werken. Na veertig jaar werken zouden mensen in die beroepen
toch met pensioen moeten kunnen. We moeten daar iets
creatiever mee zijn.'

En dan de AOW-leeftijd naar 67 jaar brengen, zoals het
kabinet heeft laten onderzoeken?

'Ik wil de AOW-leeftijd echt op 65 jaar houden. Ook in een
eventuele volgende regeerperiode. Ik heb geen behoefte aan
dit soort exercities, zelfs niet aan een studie.

U zei onlangs dat Balkenende zijn beleid niet goed verkoopt.
Zit er al verbetering in?

'We zitten in een tijd van structurele hervormingen. Dat
leidt op de korte termijn tot onzekerheden. Maar we moeten
het niet alleen hebben over wat er verdwijnt. Het kabinet
moet duidelijk maken wat daarvoor in de plaats komt.'

En dat doet het dus niet?

'Ik zie dat voorstellen van het kabinet gefragmenteerd naar
buiten komen. De mensen krijgen het idee: het houdt nooit
op. Ze krijgen geen totaalbeeld. En dat vind ik slecht. Ik
hoop dat ministers met Prinsjesdag niet alleen hun eigen
beleid naar voren brengen, maar dat van het totale kabinet.'

En Balkenende?

'Balkenende moet vooral beter worden. En dan bedoel ik: snel
herstellen.'
"

Zie je Ger, volgens Maxime (zelf komende uit de meest
rechtse provincie van dit land, en behept met paternalisme)
ligt het aan het leiderschap.

En hij kan het weten nietwaar? Als zijn kabinet op tal van
fronten faalt heb je een zwarte piet nodig.

Denk eens even met me mee, Ger. Noord-Limburg leeft (zgn.
economisch) op dankzij het kabinetsbeleid, maar voornamelijk
doordat goedkope(re) arbeidskrachten (Polen en anderen) daar
het werk doen waarvan de Noord-Limburger zelf (in een te
duur land levend) niet meer echt mee rond kan komen.

Bij mij leidt dat tot de onvermijdelijke conclusie dat zich
een bedrijfstak tracht te handhaven op kosten van de
gemeenschap, of zie ik dat verkeerd?

Of moet je dan zeggen dat de Nederlandse werknemer te duur is?

Henk Elegeert