Kabinet vernietigt pensioen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Sep 20 19:15:13 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Het is regelrechte flauwekul.

Het is goed je mening te uiten. Maar ís het flauwekul?

> Het kabinet wil dat mensen meer te zeggen krijgen over verlof, inclusief
> vervroegde pensionering, gedurende hun werkzame leven (dus vóór hun
> pensionering).

Onderzoek toont aan dat 80% van de bevolking niet is geïnteresseerd in
zelfredzaamheid en zelf de zaakjes regelen. Ze willen zekerheid,
veiligheid, inkomensgarantie, gegarandeerde en toegankelijke zorg
(betaalbaar). Ze verwachten dat van een efficiénte en sterke overheid.
(een minderheid van circa 20% mensen zoals wij, D66-achtigen, willen die
zelfredzaamheid wel, maar mogen dat niettemin -democratisch gezien-
niet doordrukken, dat is unfair).

> Het kabinet wil ook dat mensen gemiddeld langer doorwerken (maar schept
> mogelijkheden in 'zware beroepen' om juist eerder te kunnen stoppen - maar dan
> netjes gefinancierd, niet via de achterdeur in WW en WAO).

het kabinet dwingt steeds meer mensen een arbeidsmarkt op die niet in
staat dit nieuwe aanbod te verwerken. Dat noem ik niet slim en zelfs een
vorm van sadisme.

> Het kabinet brengt de pensioengerechtigde leeftijd op tafel, niet om deze te
> verhogen, maar flexibilisering daarvan is een ook door ons altijd gesteunde
> optie.

Zolang de sterken maar niet álle keus hebben en de zwakkeren maar één
keus: verpaupering.
Dit laatste lijkt te gebeuren.

> In de bestaande pensioenregelingen zit nog altijd een heleboel omgekeerde
> solidariteit:
> -van niet-carrieremakers naar carrieremakers;

Op welke arbeidsmarkt? Het aantal werklozen is schrikbarend gestegen.

> -daarmee van lage naar hoge inkomens;

Dit is wishfull thinking: arbeid wordt op den duur zo overvloedig
aangeboden en de vraag wordt zo schaars dat de lonen zullen zakken. Leuk
voor de werkgevers, maar een ramp voor werknemers. Desnoods neem je
genoegen met een hongerloontje, als je maar overleeft.

> -van inactieven naar actieven;

Op welke markt?

> -van gepensioneerden naar actieve werknemers;

Wederom: op welke markt? Je doet net alsof de banen voor het opsecheppen
zijn. We hebben een structureel tekort aan arbeidsplaatsen. Hoe kan je
dan actief worden, vooral als je tot de kansloze categorieën behoort,
zoals ouderen, gehandicapten, afgekeurden etc.

> -van mobielen naar immobielen (40 jaar bij één werkgever).

Moet je vooral de ontslagvergoeding afschaffen, dat doodt meteen elke
flexibiliteit.

> Niemand die de pensioenfondsen de nek om wil draaien, en al helemaal niet ons
> pensioensysteem.

Misschien weet je het niet, misschien is dit een verborgen agenda van
het kabinet, en niet van de TK fractie van D66?

> Maar het pensioensysteem kan wel rechtvaardiger worden, en
> ook individueler en flexibeler, met behoud van de voordelen van collectieve
> dekking van het ouderdomspensioen.

Mijn vrees is dit: de beter verdienenden zullen het makkelijker krijgen
en genieten van meer flexibiliteit (de zogenaamde jonge gepensioneerden,
ze bestaan al, de mannen en vrouwen van 45+ die lekker hebben gescoord
op snelle markten, zoals ICT, en vroegtijdig uitgetreden zijn. Maar we
hebben het niet over hen, we hebben over de massa's van mensen die tegen
hun wil de arbeidsmarkt zijn uitgschopt wegens efficiëntie-slagen en in
de WAO geplempt door hun werkgevers, en nu gaan afzakken naar een
levenslang bijstandsniveau...)