Kabinet vernietigt pensioen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Sep 20 16:58:02 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Bijl - D66 wrote:

> Het altijd-betrouwbare Rotterdams Dagblad heeft het online op:
> http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/modules/w3s-merge.phtml?w3s_dbms=mysql&w3s_h
> ost=w3s.rotterdamsdagblad.nl&w3s_database=rdagblad&w3s_table=artikel&w3s_id=
> 8655&w3s_template=Artikel

Lukte ook niet, dan maar zo:

'Dit kabinet is uit op vernietiging pensioenfondsen'

Door Maurice Wilbrink

Heerlen - ABP-topman John Neervens is verbijsterd en verontwaardigd over
de kabinetsplannen om prepensioen onmogelijk te maken. Hij vreest grote
problemen in sectoren met zware beroepen. Maar daar blijft het niet bij:
de doodsteek voor het prepensioen is volgens hem pas het begin. ,,Er is
een geheime agenda om uiteindelijk het unieke van het Nederlandse
pensioenstelsel te vernietigen.''

Waaruit maakt u dat op?

,,Het kabinet stelt ideologie boven de feiten. Die feiten zijn dat de
bonden en de werkgevers een jaar of zeven geleden alle vut-systemen zijn
gaan omzetten in prepensioen waarvoor wordt gespaard. Daarvoor zijn in
overeenstemming met de overheid lange overgangstermijnen genomen. Heel
goed werd ingezien dat de vergrijzing op ons af kwam. Door de overgang
naar kapitaalgedekt prepensioen gingen 55-plussers geleidelijk langer
doorwerken en die deelname aan het arbeidsproces stijgt nog steeds, en
verloopt sneller dan elders in Europa. In 2010 zouden we dan op een
gemiddelde pensioenleeftijd van 63 jaar uitkomen.''

Een mooie aanpak, zegt Neervens, houdt rekening met grote verschillen
tussen sectoren en bedrijfstakken onderling. Waar er sprake is van zware
arbeid met veel lichamelijke slijtage, kunnen aanvullende afspraken
leiden tot een vervroegde pensioenleeftijd.

,,Nu komt het kabinet met een uniforme aanpak. Een systeem dat voor alle
werknemers het zelfde uitpakt. Veel oudere versleten werknemers zullen
niet meer gezond hun pensioen halen en in de bijstand terecht komen.
Stel je eens voor wat dat teweeg brengt binnen de bedrijven.''

,,Het kabinet wil daarnaast dat grotere aantallen ouderen aan het werk
zijn, ongeacht de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Ik ben bang dat we
straks met een te groot aanbod van werknemers komen te zitten. Het
prepensioen valt weg, dus ouderen moeten langer werken. Daarnaast wordt
de WAO versoberd en stromen vanuit deze regeling nog eens zo'n
honderdduizend mensen de arbeidsmarkt op. We kunnen straks niet meer
reageren op de vraag naar arbeid. In magere tijden blijven we dan met
een overschot aan mensen zitten.''

Neervens stelt dat het kabinet uit is op een toekomst waarin werk de
enige inkomenszekerheid biedt. ,,Dat betekent dat zich zoveel mensen op
de arbeidsmarkt begeven, dat er een zeer ruim aanbod is. Daarmee creëer
je een bepaald niveau van werkloosheid. Dat houdt de lonen laag, het
houdt Nederland concurrerend en het drukt de kosten van de collectieve
sector. Mensen zullen blij zijn dat ze werk hebben want daarnaast is er
niks meer.''

Welke ideologische gedachte vormt daarvoor de basis?

,,De kern van de zaak is dat men af wil van collectieve regelingen. Het
wordt straks: ieder voor zich, ook al wordt bijvoorbeeld prepensioen 30
procent duurder als je het zelf moet gaan regelen bij een bank of
verzekeraar. In de visie van het kabinet kent de verzorgingsstaat straks
veel minder vangnetten. Risico's spreiden we niet meer over het
collectief. Daarin is ook geen rol meer voor het pensioensysteem zoals
we dat kennen.''

Miljoenennota

Dit overziende komt Neervens tot de conclusie dat het kabinet in feite
op iets anders uit is. ,,Ik wil er voor waarschuwen dat deze ingrepen
straks zullen leiden tot een aanval op de regelingen voor 65- plussers.
Het onmogelijk maken van prepensioen is de bijl zetten aan de wortel van
het hele pensioensysteem. Het gaat niet om een antwoord op de
vergrijzing of om een hogere arbeidsdeelname van ouderen. In die
uitgelekte versie van de Miljoenennota stond niet voor niets een
vingeroefening waarbij de pensioenleeftijd van 65 werd losgelaten. Let
maar op: in de volgende kabinetsperiode gaat die discussie lopen.''