onderwijsbezuinigingen was Re: 'onze Bert'

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Sep 19 21:04:46 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kees van Loon wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Deze middelen zitten in allerlei financiele regelingen nu
> en deze 100 miljoen gaat nu grotendeels verloren doordat
> gemeente en rijk allerlei regelingen heeft getroffen.
> Deze regelingen moeten 1 regeling worden en het moet niet
> tot 100 miljoen effiencymaatregelen leiden, want juist
> die 100 miljoen is ook nodig, maar moet direct naar
> scholen.Dat is wat Bert zegt

Dat heb ik zo ook begrepen, Kees. Daarover geen misverstand.

Waar ik naar verwees, is het functioneren van
gedecentraliseerde zaken/taken. Ik neem aan toch ook een
zorg voor de Tweede Kamer, mede omdat het kennelijk niet
alleen op dit onderdeel weleens anders loopt dan gewenst of
verwacht.

Ik richt me dus behalve op die 100 miljoen en de
vaststelling van teveel gespreiding, ook hoe dat nu
plaatsvindt.  Ik kom daarop omdat die afstemming dus niet
optimaal is.

De keuze is nu rechtstreeks - dat heb ik denk ik goed
begrepen -, maar dat betekent verder natuurlijk ook nog niet
dat ze doelmatig op de bedoelde plaats komen. Met de lokale
bemoeienis is niet uit te sluiten dat de lokale overheid
alsnog haar invloed aanwendt, toch?

M.a.w. Kees, ook ik zou willen dat ze aankomen waarvoor
bedoeld, maar dat kan pas indien voldoende waarborgen daarin
mee gaan.

Henk Elegeert