onderwijsbezuinigingen was Re: 'onze Bert'

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Sep 17 14:53:03 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Even duidelijkheid over de feiten:
de 100 miljoen bezuiniging op gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid was
een bezuiniging van Balkenende II. Er was geconstateerd dat er zeven
achterstandsregelingen en -potjes waren, die op ondoorzichtige wijze via
gemeenten naar de scholen gingen, en waar gemeenten bovenop de Haagse
regelgeving nog weer een heleboel eigen regels formuleerden. Het idee was om
die potten te bundelen, aan de scholen uit te keren (omdat zij het zijn die
vanuit hun professionaliteit het beste kunnen beoordelen wat nodig is voor
achterstandsbestrijding), en de gemeentelijke bureaucratie eruit te snijden.
Dat laatste moest 100 miljoen opleveren.

In de praktijk blijkt dit niet zo makkelijk te liggen als toen gedacht, en
vertalen de gemeenten het gewoon door naar de scholen - zonder dat er iets
gebeurt aan die bureaucratieën. Vervolgens gaan ze samen met die scholen
tegen Den Haag demonstreren.
Korting op de scholen was echter nooit de bedoeling, het moet ook niet
gebeuren, en daar gaat ook Kees' motie over, die 'gewoon' wordt uitgevoerd -
al is het feit dat wij hem uitvoeren nog wat anders dan dat het kabinet c.q.
de coalitie hem uitvoert.

De 100 miljoen hebben overigens van meet af aan onderdeel uitgemaakt van het
onderwijspakket: in het onderwijs werd 800 miljoen geïnvesteerd, maar 700
miljoen netto; daartussen zat deze 100 miljoen.

Enfin, hoe dan ook moeten ze natuurlijk van tafel (al zal het terugdringen van
overbodig beleid op landelijk en gemeentelijk niveau ook een belangrijke
doelstelling blijven: het moet om de scholen gaan!).
Groeten,
Bert.