Arbeidsproductiviteit als leugen

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Sep 17 09:08:25 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Soms word ik een beetje moe, Democs, van al dat geleuter dat de Nederlandse
arbeidsproductiviteit te laag is, moet groeien etc. En dat geleuter
geschiedt dan precies op het moment dat de arbeidsvoorwaarden van CAO-ers
worden aangetast door de huidige negatieve regering
Balkeneind-Zalm-DeGraaf. Zoals langer werken voor hetzelfde loon om
zogenaamd de arbeidsproductiviteit nominaal (zonder innovatie) op te krikken.

Toch wat feitjes, al was het maar het boek "The State of Working America"
dat op de Amerikaanse Labour Day (6 september) uitkwam (zie website
Economic Policy Institute).

In een hoofdstuk staat een vergelijking van de US met 19 andere OECDlanden.
Een puntje: in de US is de arbeidstijd per jaar gemiddeld 1815 uur, in
Belgie 1559, in Nederland 1340. Maar de arbeidsproductiviteit is in de US
toch veel lager!

Bij een a.p. in de US van 100 in het jaar 2002 bedroeg de a.p. in Nederland
106 en in Belgie zelfs 111. Daarentegen in de UK slechts 79, Oostenrijk 96,
Denemarken 95, Finland 84, Portugal 51, Spanje 74, Zweden 95, Frankrijk 72
en Zwitserland 81.

Kunnen we de regering als volk niet arresteren en tezamen met hun politieke
knechtjes in die nieuwe 8000 cellen plaatsen? Het zijn immers toch maar
leugentypes die zich gedragen als die oosterlingen voor 1989. Wanneer valt
bij ons de Muur van Goedgelovigheid?

Voor onze goedgelovige neoliberale dwazen noteer ik nog even
http://www.epinet.org/newsroom/releases/2004/08/Int1SWAPreview.pdf

Henk Vreekamp, Utrecht