Uitgelekte miljoenennota

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri Sep 17 00:03:11 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Los van de inhoud van de Miljoenennota (daar kunnen we natuurlijk ook
uitgebreid over discussiëren), was ik het ook niet eens met Thom's reactie.
Natuurlijk is het een probleem dat Den Haag veel lekt, maar als het om de
Prinsjesdagplannen gaat lopen de ministers daarin vaak voorop. Bovendien kun
je een en ander ook als een vorm van openbaarheid beschouwen, want wat is er
tegen publieke discussie over kabinetsplannen. Het enige dat er van de
Miljoenennota nog aan nieuws overblijft is het kaftje, en het feit dat we
ritueel doen alsof de Koningin dat allemaal aan ons komt vertellen op
Prinsjesdag, terwijl iedereen alles al weet.

Verder: als het echt belangrijk is dat dingen niet naar buiten komen
(veiligheid, terrorisme, dat soort dingen) dan zie ik dat zelden lekken

Dat laat onverlet dat er ook nog wel een praktische reden is voor het embargo
op de Prinsjesdagstukken, namelijk dat er veel werk door redacties, maar ook
door allerlei maatschappelijke organisaties en door fracties moet worden
verzet om alles op Prinsjesdag bestudeerd te hebben, er zorgvuldig over te
kunnen berichten, er meteen op te kunnen reageren en er de volgende dag over
te kunnen debatteren. Maar als dat dan een paar dagen daarvoor lekt is dát
geen reden voor grote verontwaardiging, lijkt me. Ik was het dus - bij hoge
uitzondering - eens met de ontspannen reactie van Wouter Bos. En ik vond het
ook wel leuk dat het commerciële nieuws (als zo vaak) voorop liep, en het
NOS-journaal in zo hoge verlegenheid was gebracht, dat ze gewoon het
RTL-nieuws overnamen ;-)
Groeten,
Bert.