De oorlog in Irak

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 16 20:43:46 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Adviseur kabinet: invasie Irak was onrechtmatig
> 16 september 2004, 19:06:10
> UTRECHT (ANP) - De Amerikaanse invasie vorig voorjaar in Irak was
> ,,illegaal, onrechtmatig en onverenigbaar met het VN-handvest''. Dat zegt
> een belangrijk adviseur van de Nederlandse regering op het gebied van
> internationaal recht, prof. C. Flinterman van de Universiteit Utrecht.

Flinterman is een oprecht mens en een uitskend wetenschapper. Ooit had
ik les van hem in Leiden. Dit voorjaar sprak ik hem in op Clingendael,
in een conferentie over peace and justice, en hij was -gelukkig-  net zo
  verontwaardigd over de Irak-zaak als ik. Deze oorlog heeft hij vanaf
het begin illegaal genoemd. Deze oorlog wás en ís illegaal, ondanks alle
lulbverhalen die Bush (sorry Henk), Powell, Balk en Bot hierover opdissen.
Het is en blijft een grove schande (sorry Mimy) dat D66 zich met deze
illegale actie heeft verenigd in dit cryptocriminele (dank je Henk)
kabinet!