Roken

Glenn Mellonius glenn at MELLONIUS.NL
Tue Sep 14 22:54:57 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik meng me ook maar in de discussie over roken.

Er wordt vaak tegen niet-rokers gezegd om dan zelf een niet-roken café op
te zetten.
Er zijn geen "niet roken cafés" omdat niet rokers geen horecaondernemers zijn.
Het is toch idioot als een groep die helemaal niet van plan is een café op
te zetten, dat zou moeten doen om rookvrije cafés te krijgen.
De huidige café uitbaters zijn bang klandizie kwijt te raken als ze "niet
roken gelegenheden" worden.
Hoe komen ze daar bij????????? De klandizie zal eerder stijgen.
Misschien dat er een beginperiode zal zijn dat het bezoek zakt (omdat de
rokers de pest erin hebben), maar die komen echt wel terug.
Niet rokers komen toch ook in restaurants omdat er geen keus is?

Niet rookgedeelten zijn een farce. Als er geen harde scheidingsmuur tussen
de gedeelten is, heeft het totaal geen zin.

Rokers roepen steeds dat er in overleg toch iets te regelen valt. Nee dus,
want het zijn en blijven verslaafden, die rustig blijven roken ondanks
afspraken. (en nou moet je niet zeggen dat dat niet zo is). Rokers proberen
het altijd, vaak willens en wetens dat ze in een niet-roken gedeelte
zitten, toch een sigaret opsteken.

Op het werk in een kamer met alleen rokers, mag je toch niet roken. Weet je
waarom?
Omdat er elke willekeurige dag eentje ontslag kan nemen, en er een niet
roker voor in de plaats komt. En dan krijg je de poppen aan het dansen.
Daarom duidelijke regels en geen softe regelingen die iedere keer weer
strijd oproepen. Niet de ene dag zus en de andere dag zo.

Ik ben ook tegen een rookverbod in de horeca onder het mom van rookvrije
werkplekken.
Ik ben voor een rookverbod omdat het gewoon ontzettend hinderlijk is.

Dat accijnzen wegvallen als er niet meer gerookt wordt is onzin. Als het
een wegvalt kan je altijd een ander soort belasting creëren.

Glenn Mellonius
Haarlem.