Weird & Norm: Ministeriele begeleidingscommissie Waarden en Normen

Mon Sep 13 13:54:52 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:
>Iemand die een godsdienst belijdt, hangt per definitie waarden en normen
>aan. Iemand die waarden en normen aanhangt, kan onmogelijk libertinistisch
>denken, zal nooit een 'volwaardig' vrijzinnig democraat zijn

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>
>Nee, op dit punt scheiden onze ideeen, Marc-Alexander. Waarden, normen,
>godsdienst of religiositeit (whatever) sluiten vrijzinnigheid geenszins
>uit.

 [Hein, ben jij van het houtje ?]

 Je hebt gelijk - vandaar dat 'volwaardig' (raar woord in deze context,
 trouwens) aan m'n opmerking toegevoegd.

>Want de andere kant is nihilisme, en dat staat me bijzonder tegen.

 Precies...! [Mij ook trouwens]

 Nihilisme betekent dat men geen principes heeft; wie waarden en normen
 hanteert, geeft aan dat men zich voor iets afsluit (men sluit het
 principe van het indeterminisme - of zo men wil: complementariteit- uit).
 Wie libertinistisch te werk gaat, hanteert derhalve meer beginselen dan
 iemand zulks geloofsmatig doet - en die heeft er op z'n beurt weer meer
 aan z'n hoofd dan een nihilist.

 Enfin, zoiets.

 Overigens is Thom de Graaf de enige die gewag maakt van het bestaan van
 een Ministeriele begeleidingscommissie Waarden en Normen. Verder vindt
 men het nergens - althans niet op Internet.

 Marc Fluks, Amsterdam