Weird & Norm: Ministeriele begeleidingscommissie Waarden en Normen

Mon Sep 13 11:26:39 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL> merkte op:
>Vergeet niet dat ook een van de oprichters en latere (1985) redder van
>D66, HAFMO, ook althans katholiek is opgevoed.

 Hi Tjerk, tussen ons gezegd en gezwegen: ik had dit eerst maar even
 gecontroleerd alvorens ik gewag maakte van de reden waarom Thom de
 Graaf waarden en normen aanhangt. Je weet immers maar nooit...
 Maar ik was (gelukkig) net zo consistent in m'n beweringen als jij.
                                                                     :-)
 Op zijn webpagina op http://www.parlement.com staat voor Van Mierloo:
     levensbeschouwing
        geen godsdienst (later)
     uit de prive sfeer
        - Komt uit een goed-katholiek milieu
        - Brak op zijn 21e met het katholieke geloof

 Dat zit dus wel goed.

>Toch had hij een vrij oorspronkelijke kijk op de door de overheid te
>sanctioneren normen, en het overheidsbeleid mocht sociaal zijn, maar
>toch voor het overige waardevrij.

 Precies. Mensen als Van Mierloo en Kohnstamm zijn 'my kind of people'.
 Dat liberale gedoe (laat staan: sociaal-liberale gedoe) is niets voor
 mij. Dat staat ook weer bol van de waarden en normen - maar dan weer
 andere want universeel is het heilige nimmer.

 Overigens zijn mensen met een geloof dikwijls wel te pruimen (gelukkig
 maar). Ik vond met name Lubbers een perfecte premier. Mogelijk de beste
 van na WO-II. En eigenlijk was Zijlstra toch ook nog niet zo slecht.

 Ik, eerder:
 http://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0409&L=d66&P=27973
>Thom de Graaf is in z'n hart geen D66'er. Thom de Graaf is, ook al ge-
>zien z'n publicaties op dat gebied, gepreoccupeerd met Staatsinrichting.

 Ik refereerde daarbij naar dit lijstje...

 * Het Interimkabinet in Nederland, in: Bestuurswetenschappen (1983).
 * De staatssecretaris in theorie en praktijk, in: Bestuurswetenschappen
   (1985); met A.J.H.W.M. Versteeg.
 * Het parlement en de kwaliteit van wetgeving, in: Th.C. de Graaf
   e.a. (red.), 'Omtrent het parlement' (1985).
 * Omtrent het parlement. Opstellen over parlement en democratisch bestuur
   (1985).
 * Ambtenaar, minister en volksvertegenwoordiger, in: B.F. de Jong
   e.a. (red.), 'Nijmeegs staatsrecht' (1987).
 * Over bouwen en vertrouwen: staats- en bestuursrechtelijke opmerkingen
   bij het rapport van de parlementaire enquetecommissie bouwsubsidies,
   in NJB (1988); met F.C.M.A. Michiels.