Lage Snelheids Lijn

Fri Sep 10 16:29:47 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:
>Het zou daarbij kunnen helpen indien politici persoonlijk kunnen aan-
>gesproken (bijv. financieel en/of verlies passief kiesrecht) op datgene
>dat onder hun verantwoordelijkheid is misgelopen.

 Erik vdMb <muijz at DDS.NL>

>Als ze financieel aansprakelijk zjin, zullen kandidaat-ministers
>a) proberen zich tegen die aansprakelijkheid te verzekeren,
>waardoor jouw corrigerend mechanisme onklaar raakt
>b) of weigeren uberhaupt nog een functie als minister te aanvaarden

 Ik dacht dan ook eerder aan het tweede. Onmogelijk maken dat de
 Jorritsma'tjes van deze wereld ooit nog in de politiek aan de bak
 komen (nu zit dat mens weer in Almere, die is niet weg te branden).

>Mijns inziens een ontoelaatbare aantasting van de scheiding
>der machten.

 Achteraf toch niet ? (Maar ergens heb je wel een punt).

 Ernst Debets <edebets1 at EURONET.NL>
>En dan hebben we het nog niet eens over Tineke Tolpoort, een
>omhooggevallen schooljuf

 Aan de andere kant moet in een democratie iedereen met alleen lagere
 school volksvertegenwoordiger/bestuurder kunnen worden (afgezien
 van dat ontzetten uit het passief kiesrecht). Die doctorandussen-
 cultuur stelt echt niet veel voor, hoor - met 'gezond verstand' komt
 men al een heel eind in de wereld.

 't Is hoogstens een beetje raar dat een staatssecretaris van
 onderwijs zelf niet het onderwijs heeft genoten waarover ze moest
 oordelen. Had liever zelf nog wat doorgeleerd, lijkt me...