een betere wereld......

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Sep 10 11:39:05 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ach Henk, ik heb vele malen in Oezbekistan gewerkt voor de EU. Hoe vaak
> heb ik niet binnen D66, óók op deze lijst geloof ik, aandacht gevraagd
> voor de idioterie dat de VS wel een Saddam aanvallen en intussen de
> dikste vrienden zijn met een Islam Karimov?

Mij staat wel bij op deze lijst minstens een keer, maar het
gaat niet om het aantal keer maar het simplele feit dat,
neem ik aan.

 > Huh? Karimov?

Nieuw merk wodka? idd.

 > Waar legt dat?
> Nee,  dat is een president, en wel een alleenheersend president in de
> republiek Oezbekistan. Zo eentje die eerst partijleider was in de Sovjet
> tijd, en op het moment dat de SU uiteen valt, in 1991, ineens "gelovig"
> wordt en president van een vrije republiek.

Je hoort er niemand over, Hein, behalve jou. Nederland, maar
ook EU heeft de oogkleppen op?

> Zo eentje die zijn eigen nomenklatura handhaaft, geen
> oppositie duldt, en al helemaal geen lastige gelovigen,
> échte gelovigen.

Alla Balkje dus. Die neemt zijn 'slachtoffers' ook niet
langer serieus, of vindt hun beklag te verklaren, en daarmee
derhalve verklaart.

> En waarom zien we dat niet? Waarom zijn we eenogig?

We hebben er vast een belang bij. Welk?

 > Om dezelfde reden
> dat we dermate bevooroordeeld waren tegen de serviërs in de kososvo
> oorlog, dat we vergaten dat ook serviërs wel eens *slachtoffers*  kunnen
> zijn van albanezen, en dat good guys sometimes bad guys zijn en
> andersom.

Die rol is niet eenzijdig ergens neer te en hangt van de
handelingen af en niet van een verkeerde beoordeling.
Eens dus. In die zin nemen wij (allen) ook altijd een
positie in, ook al willen we die liever niet onder ons hebben.

> Dat ook serviërs zijn gepakt in ethnic cleansing.
> Het Duitse KFOR commando dat in Kosovo de orde moest bewaken heeft,
> volgens eigen onderzoek, volledig gefaald en laten gebeuren dat onder
> hun eigen ogen serviërs zijn vermoord, honderden huizen van Serviers
> zijn platgebrand en tientalen heilgdommen (kerken en kloosters) zijn
> gemold door de gewelddadige Groot Albanezen die zo graag hun kleine
> landje Albanië willen uitbreiden tot diep in Macedonië.

Die rol van de Duitsers -staat me iets van bij - was
destijds een dubieuze, tevens onbegrijpelijke. Later wel
omarmt. Reden? Men wilde de Duiters niet blameren?

> Hetzelfde geldt voor Oezbekistan: we zijn zo sterk blind en eenzijdig
> gefocust op de "slechte" Moslim en de "goede" westerling, christen of
> "bondgenoot", dat we niet meer zien dat in zo'n land als Oezbekistan
> (maar Tadjikistan, Turkmenistan idemdito) tirannieke schurken aan de
> macht zijn die elke geloofsuiting van oprechte Moslims onderdrukken en
> bestempelen als fundamentalistisch en terroristisch.

Als je ze nog niet hebt zul je ze op die manier zelf kweken.

> De gevangenissen zitten er vol met Moslims wier enige
> misdaad het was dat ze een paar keer per dag wilden
> bidden en Allah aanroepen en de vrijheid om dat te doen
> opeisten.

Kortom Hein: de parallel is, dat men volstrekt geen oog meer
wenst te hebben, of beter, geen respect (meer) wenst op te
brengen voor de mens die voor (je) staat. Of het nu om een
moslim gaat of een zich van een ernstig trauma herstellend
meisje. In beide gevallen is de mindset van de ander met
macht (hoe ook verworven) van doorslaggevende betekenis. De
gevolgen van dat ingrijpen echter voor het slachtoffer.

Jij aandacht vraagt voor (met alle respect overigens, want
immers in essentie identiek) de situatie in het buitenland
en ik hier voor de binnenlandse en eveneens volstrekt
absurde situaties. Of het nu mensen zijn die op straat
rondlopen (heen en weer verplaatst tussen (instituties) wie
welke financiele middelen heeft en wil besteden), of een
zich herstellend meisje.

> Human Rights Watch houdt het allemaal bij.

Van dat meisje ook? Want ook die krijgt niet waar ze recht
op heeft. Nee erger, diegene door wie zij zich beschermt zou
moeten weten (de staat der Nederlanden) maakt zich schuldig
aan machtsvertoon, omdat men elders heeft nagelaten de
noodzakelijke maatregelen te treffen. Met onherstelbare
schade voor het slachtoffer.

> Maar wij, onze regering, steunen Bush en Bush steunt
> Karimov, dus wij houden ons mondje stijf dicht.

Ik niet....

Nee maar, "Bush" zeg je.

Dat is toch die man die de waarden en normen van de
democratie met alle geweld, en omdat hij vond dat er iemand
die behoorde tot de as van het kwaad (whatever dat ook mag
betekenen) ging brengen bij mensen die dat ook maar moeten
snappen. Want verlost immers van een dictator, en een boef,
want in bezit van WMD. Die man toch?

Die volstrekt blind voor eigen leugens - maar als volleerd
alcoholist (nu medicijnen slikkend, las ik, want de
schijtlaars moet ergens de moed vandaan halen) de
toeluisterende meute wel weet te vermaken - , en alle regels
en afspraken ooit internationaal gemaakt, aan de laars
lappend, alles en iedereen nu probeert wijs te maken een
heldendaad te hebben verricht. Die man toch?

En dat de vrijheid van god komt, aldus 'prediker' en 'god
fearing' Bush. Maar "het 'massa vernietingswapen' bij
uitstek". Die man toch?

Ja kijk geen wonder dat (leeghoofd) Balkenende daar iets in
ziet.

 > Leve waarden en de normen.

Het zijn de mijne niet.....

  En stel vast dat je er dus niets aan hebt er en niet
werkelijk iets mee kunt. Ook dit kabinet lapt ze aan haar
laars en D66 staat er wat schaapachtig (of als een boer met
kiespijn) bij te (glim)lachen.

D66 kent andere tijden (of meen ik dat maar) als het gaat om
(christelijke) 'waarden en normen', maar heeft zich
vakkundig in laten pakken door het CDA. Je hoort hen er dus
ook niet meer over.

.... dus wij houden ons mondje stijf dicht. :))
Ja, jij niet .... ;)

BTW: Gisteren weer naar commissie Maatschappelijke Diensten
geweest, en ook daar 'mondje stijf dicht'. :) Is wel lachen
hoor als je ziet hoe in onze democratie inspraak van burgers
'vakkundig' om zeep wordt geholpen door de kliek bestuurders
en ambtenaren en politici.

.... dus wij houden ons mondje stijf dicht. :))
Ben ik nu (als burger) medeplichtig?

Henk Elegeert