Lage Snelheids Lijn

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Sep 9 18:21:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Twee opmerkingen:
1. De betuwelijn was een prestigeproject dat via valse interpretaties
van rapporten erdoor gedrukt moest worden. En vervolgens was het niet
meer te stoppen. D66 gaf later gelukkig nog wat tegengas via Giskes,
maar ook veel en veel te laat. Probleem was inderdaad dat er geen enkele
oppositie tegen was, niet in Den-Haag en niet in het maatschappelijk
middenveld. Die hadden elkaar allemaal via handjeklap al wederzijdse
kadootjes toegezegd. Zelfs de binnenvaart was uiteindelijk voor...! Een
goed voorbeeld van de polder en nu zien we een goed voorbeeld waar dit
toe kan leiden. Een ander voorbeeld is inderdaad die belachelijk tunnel
onder het groene hart.

2. De nederlandse bestuurscultuur is gebaseerd op vertrouwen in
bestuurders. Kalff prees het recentelijk nog in zijn boek. Betekent wel
dat het woord van ambtenaren en benoemde bestuurders veel te
gemakkkelijk wordt geloofd. Niet alleen door de TK maar vooral door de
burgers. Waarom is er anders geen enkel draagvlak in de maatschappij om
de overheid transparanter en participatiever te maken? De meese burgers
voelen zich wel lekker in dit regentenlandje waar men passief aan deel
kan nemen. En ja, dan moet je ook niet zeuren als het weer eens niet
gaat zoals je zou willen....

Groeten,
Mark Giebels