Ontslagvergoeding

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Sep 6 01:25:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Bert: Dat waterhoofd is een onderdeel van het probleem, Hein, zeker. Maar er
> zijn verschillende demografische ontwikkelingen die een en ander nodig maken:
> -de vergrijzing in het algemeen; binnen enkele jaren vertrekken de eerste
> babyboomers van de arbeidsmarkt. De instroom van jongeren zal tegen die tijd
> veel minder groot zijn, de werkloosheid verdampt, er komt (opnieuw, en
> langdurig) een tekort aan arbeidskrachten;

Dat is pure speculatie. Heeft te maken met conjucturele ontwikkelingen
en sociaal-economische ontwikkelingen (zoals wel of geen bijdrijvigheid
in bepaalde regio's of wegtrekken van multinationals naar lage
lonenlanden, of automatisering en robotisering, noem maar op). Daarbij
ga ik ervan uit dat de maatregelen geen oplossing zijn voor de
geschetste problemen, mochten ze zich al voordoen. Er zullen andere
regelingen, minder zichtbare en controleerbare regelingen getroffen
worden, waarbij de werknemer zijn vergoeding tóch zal ontvangen, via
omwegen. We krijgen nóg meer gesjoemel.

> -de mensen die gepensioneerd zijn ontvangen (over het algemeen goede)
> pensioenen. En zullen een mega beroep doen op gezondheidszorg.

De babyboomers kenmerken zich juist door zelfredzaamheid en een gezonde,
onafhankelijke levensstijl. Het kan heel goed mogelijk zijn dat de
kwantiteitsgroei wordt opgevangen door kwaliteitsverbetering van het
ouder worden.

> -De afgelopen 20, 30 jaar, is de feitelijke leeftijd van pensionering (incl.
> ww, wao e.d. naast vut en prepensioen) steeds verder teruggelopen.
> Tegelijkertijd steeg en stijgt de levensverwachting van de mensen die nu 60 of
> 65 jaar zijn. Was deze bij het vaststellen van de pensioengerechtigde leeftijd
> nog enkele jaren, nu is dat al minstens 15 jaar. Daartegenover staat dat we
> steeds later beginnen met werken. De gemiddelde toetredingsleeftijd is in
> diezelfde periode steeds hoger geworden.

Het gaat daarbij niet primair om de aanvang van een arbeidscontract,
maar met de economische functie die iemand in een systeem heeft: mensen
die niet "werken" kunnen reeds consument zijn, bijdragen leveren aan de
economie als vrijwilliger etc. Ik vind dat beginnen en eindigen met
"werken" een ietwat arbitrair gegeven.

>  Dus: in steeds minder jaren, moeten we met steeds minder arbeidzame mensen,
> steeds meer ouderen onderhouden met hun AOW, hun pensioenen (lang niet altijd
> netjes afgefinancierd) en met de gezondheidszorg.

Nogmaals, het gaat niet primair en exclusief om de kwantiteit. In een
kenniseconomie, waarin ICT en andere vormen van automatisering,
robotisereing en mechanisering arbeidzaamheid in getal heeft doen
teruggaan (enkele mensen achter de knoppen doen toch een hele fabroek
draaien...) tellen ándere factoren. Deze ontwikkeling is al jaren aan de
gang. In de "vrijetijds-samenleving" gelden andere normen, wetten en
economische waarden.

> Natuurlijk is het zo dat op dit specifieke moment in de conjunctuur de
> werkloosheid oploopt en er ook jeugdwerkloosheid is. Maar let wel: de
> maatregelen van het kabinet worden pas in 2014 effectief, en pas in 2021 ten
> volle (overgangsmaatregelen). Het is dan ook zaak om juist door de conjunctuur
> heen te denken.

Prima, regeren is vooruitzien, maar ook je eigen visie opleggen aan
toekomstige generaties. Een geheel ander samengesteld kabinet (stel:
Groenlinks, SP, CDA en de lijst Pieper) gaat deze maatregelen, die als
een tikkend bommetje onder de samenleving zullen liggen, in hun geheel
weer terugdraaien. Te radicaal en rabiaat optreden nú veroorzaakt de
terugslag van dan: actie en reactie.

> Bert: Natuurlijk zijn het private regelingen, maar het gaat hier om de
> publieke ondersteuning ervan. De fiscale faciliteit. En je kunt van de
> overheid niet verlangen dat zij doorgaat met het ondersteunen van
> ontwikkelingen en keuzes die op korte en langere termijn niet in het algemeen
> belang zijn.

En je kunt van werknemers niet verlangen de rekening te gaan betalen van
een verkeerde deal tussen de bedrijfstoppen en de ambtelijke en
politieke top. Want dáár is dit soort deals gesloten. Laat dan ook dáár
de pijn geleden worden, maar dat zie ik niet: de top van de bestuurslaag
gaat meer en meer verdienen en krijgt steeds riantere voorzieningen.

Bert, ik zit midden in deze materie, ik begeklid vele onderhandelingen
tussen werknemers en werkgevers, en ik voorzie een grote chaos als deze
regeling erdoor komt. De ontslagvergoeding is een van de laatste
compensaties die werknemers nog krijgen als ze vaak onvrijwillig en
schuldloos op straat worden gebonjoerd omdat een werkgever een nieuw
plannetje heeft bedacht of verkeer beleid heeft gevoerd.