Betuwelijn

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Fri Sep 3 16:56:05 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> Door dezelfde kiezers als de andere 26 gekozen lijstgenoten, ik ken
> ze niet allemaal persoonlijk. Wat is het nut van jou vraag?
>
> Het stelsel onderscheid niet de individuele kiezers die vaker op hem
> stemden dan op zijn fractievoorzitter en overgrote deel overige
> kieslijstgenoten...
>
> Het kiesstelsel kent gelukkig geen partijen of bezit van zetels lees
> volksvertegenwoordigers door andere(n) dan door de direct en indirect
> individueel gekozenen zelf...
> We zijn geen partij(en)staat maar een indirecte democratie, helaas
> [...]

Hoewel je stelling strikt genomen overeenstemt met de letter van een aantal
artikelen uit de kieswet, stemt ze niet overeen met de sinds de invoering
van het algemeen kiesrecht gegroeide /praktijk/ binnen het staatsrecht.
Eerlijk gezegd begon dat eigenlijk al daarvoor met de oprichting van de
kiesverenigingen (ARP).

De wet stelt wel degelijk regels over /kieslijsten/, waarvan de
samenstelling wordt bepaald door politieke organisaties. Het staat
(uiteraard) een ieder vrij om middels zo'n bij de Kiesraad in te schrijven
politieke organisatie een kieslijst in te dienen voor de verkiezing, zelfs
al bestaat die maar uit één kandidaat.

De wet regelt uitvoerig hoe kandidaten worden gekozen en hoe de volgorde van
die lijst op basis van de stemming wordt bepaald. Ik verwijs je graag naar
Kieswet Afd. II Hoofdstuk H art 6 en uit die afdeling Hoofdstuk P artt. 15
en 19 (kijk ook naar lid 3)

De consequentie van die artikelen is wel degelijk en inderdaad maar zéér
weinig kandidaten rechtstreeks gekozen worden. De meesten komen de kamer
binnen vanwege het aantal stemmen dat is uitgebracht op hun lijst, en niet
zozeer op hun persoon. Hoewel ik de exacte verkiezingsuitslag niet meer bij
de hand heb, is het zelfs mogelijk dat er nu mensen in de kamer zitten, /op
wie helemaal niemand heeft gestemd/!
Dat was bij Wilders niet het geval. Hij heeft meen ik iets van 5000 stemmen
vergaard, op geen enkele wijze voldoende om ofwel rechtstreeks, ofwel bij
voorkeur te worden gekozen. Zijn appel op een mandaat van de kiezer is dus
uiterst discutabel. Puur formeel was hij volgens de regels van het kiesrecht
gekozen, maar of dat materieel nu ook het geval is...
De praktijk is dus wel degelijk die van een partijendemocratie, of je dat nu
leuk vindt of niet. De wetgever heeft dat ook impliciet erkend door het "of
ruggespraak" te laten vervallen. Gekozenen stemmen nog steeds zonder "last",
maar ruggespraak wordt verondersteld.

Dit de praktijk van ons staatsrecht zijnde, is het uiteraard de vraag of je
daarmee instemt. Klaarblijkelijk doe jij dat niet (ik ook niet). Maar als je
werkelijk zo begaan bent met de democratische legitimatie van bijvoorbeeld
de hoogste bestuurders, zou je je toch ook zorgen moeten maken over de
democratische legitimatie van hen die jouw vertegenwoordiger zouden moeten
zijn, maar in de praktijk op de slippen van een kieslijst de Kamer
binnenglijden, zonder een duidelijk mandaat van de kiezer.

Vandaar mijn vraag: door _wie_ is volgens jou Geert Wilders gekozen?
Antwoord: door zo'n 5000 mensen, hetgeen materieel gezien absoluut
onvoldoende is voor een zetel in de Tweede Kamer. De Kieswet gaf hem het
recht die zetel in te nemen, maar van democratische legitimatie is naar mijn
mening absoluut geen sprake.

mvg,

Martin