Geert Wilders (was: Betuwelijn)

Aart van Boeijen aleph at LUNA.NL
Fri Sep 3 16:15:17 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De Weimar republiek nog wel. Natuurlijk moeten we leren van het verleden, na
Weimar hebben we ook nog wel het een en ander meegemaakt in de vorige eeuw.
Rechtse politici zijn in Nederland knullig en stereotiep met Wilders als
goed voorbeeld (neem uit de 10 punten 'de maximumsnelheid moet omhoog'
terwijl alles in Nederland stilstaat, onbetekenende corpsballentaal, hij wil
ook geen verandering van het kiesstelsel hij is van stiekem achter de rug
van iemand binnenkomen en dan de koekjestrommel leegeten). Zeker is het
Nederlandse politieke veld niet tot rust gekomen, maar wie had gedacht dat
het wel zo was? Zo iemand komt niet op straat. Een misverstand is dat de
zwalkende kiezer zich alleen ter rechterzijde bevindt. Als onvrede toeslaat
gaan zowel linkse als rechtse mensen op de toen al gestorven (nb) Pim
Fortuyn stemmen. Zijn die linkse mensen dan ineens rechts geworden? Volgens
mij niet, ze zijn ontevreden over de volksvertegenwoordigers in hun oersaaie
alledaagsheid en klunzige presentaties. Ze willen geinspireerd worden maar
wat te doen met een parlement die niets uitstraalt, vol saaie witte boorden
vervult van zichzelf en niets anders, enig besef van hun kwetsbaarheid
hebben ze wel, want er is niemand die gewoon weer eens iets anders gaat
doen.
Wilders is een leeghoofd uit de pruikentijd, eigenlijk ook gewoon saai en
onnozel. Maar er gebeurt weer eens iets dus het kan dat hij proteststemmen
verzamelt tegen de saaiheid.

Aart van Boeijen
d66 Rotterdam