Propaganda werkt! (Re: Ondermijning neo-liberalen en populisten)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Sep 2 22:31:50 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

[knip]

> Tja, if it looks like a duck, and walks like a duck, and quacks like a
> duck, then it eventually will think (vote) like a duck. Met andere
> woorden, men conformeert zich niet alleen qua gedrag, maar ook in het
> denken (vergeet niet, we hebben het hier over effectief gebruik van
> media/propaganda). Nationalisme, patriottisme,
> wij-zij/goed-kwaad/zwart-wit denken, met wat gedoseerde desinformatie
> wordt de geprojecteerde vijand daadwerkelijk de echte vijand.

Ben ik nog een belangrijk ingredient vergeten: een snufje godsdienst,
mag ook wat meer zijn, voor wat extra power. Racisme kan een vervanging
hiervoor zijn (Nazi-regime).

Bij Saddam miste dit element geheel, behoudens wat stuntelige pogingen
aan het einde van z'n bewind. In een islamitisch land maakt dit
eventuele pogingen tot propaganda al snel kansloos natuurlijk, bij
gebrek aan autoriteit.

Volgens mij miste bij Orwell in 1984 overigens ook zowel de religie als
het racisme, gebaseerd als het was op Stalin's Rusland.

Bart