Van milieupartij tot asfaltpartij

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Thu Sep 2 09:08:13 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, 31 Aug 2004 13:28:44 +0200, Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at DDS.NL> wrote:

> Maar dat hoeft ook niet, lijkt me. Wat anderen binnen andere partijen
> doen, gaat D66 niet aan. Enige uitzondering: als er een nieuwe partij
> dreigt te worden opgericht door teleurgestelde D66'ers. Maar ja, zover
> is het nog lang niet.

Dat ben ik niet met je eens. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat
de 'gevestigde' partijen, nog steeds - er is namelijk echt neits veranderd-
, evenzeer overdonderd zullen worden door nieuwe partijen bij de komende
verkiezingen als ze werden door Fortuyn.

Ik heb de indruk dat ze zich daar beter op zouden moeten voorbereiden. Dat
is nou juist 'de ivoren toren cultuur' die fnuikend is voor de
betrokkenheid van de burgers.

Het gaat mij niet principieel om het voorbereiden op nieuwe partijen, maar
die nieuwe partijen zijn wel een weerslag van wat er gebeurt in de
samenleving, van wat mensen willen. Je daarop voorbereiden is een must.

D66 heeft een partijprogramma, maar geen filosofie. Onder het mom
van 'kijk ons eens pragmatisch zijn, wij hebben geen principes maar kiezen
bij ieder vraagstuk de beste oplossing', doen we wat het beste uitkomt.
Niet vasthouden aan principes spreekt me juist aan, maar het niet hebben
van ideeën is een gemis. Het standpunt van de fractie kan daardoor soms
een enorme verrassing zijn. (En is dat voor mij te vaak).

Ik blijf erbij dat dat de reden is dat van die 17 (?) % die bij de
kieswijzer op D66 uitkomt, dat stemadvies niet opvolgt. Want die mensen
weten niet waar ze op gaan stemmen. Waar staat D66 nou eigenlijk voor?
Groen? Progressief? Sociaal? Liberaal? Dat bedoel ik met voorbereiden.