Buttiglione en liberalen (was een andere vreselijke titel)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Oct 31 14:42:59 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Simpel, principieel of niet, dat was niet het selectie-criterium. Noch
> warmte of menselijkheid. Sorry.

Oh ja? wat was dan wèl het selectiecriterium? Hoe je over
homoseksualiteit denkt? Waar kan ik dat selectiecriterium gedocumenteerd
zien? Ik ben ineens bijzonder geïnteresseerd in de kennelijk bekend
veronderstelde selectiecriteria. Geef me een eens een link of zo, svp.

> Nou had het aan mij gelegen dan waren Balkenende en Donner niet in dit
> kabinet gekomen, ondanks de samenstelling CDA-VVD-D66. Maar slechts het
> CDA had dat te beslissen. Macht beslist dit gewoon.

Precies, en macht, beste bart, heeft niets met selectiecriteria te
maken. Zoals je weet wordt in het bedrijfsleven, als het goed is,
geselecteerd volgens neutrale, meetbare, gedragsmatig te toetsen
criteria. Is dat hier gebeurd? Nee, inderdaad, het is een machtsspel
geworden, tussen EP en EC en het EP heeft gewonnen. Proficiat. Maar wel
ten koste van een overtuigd katholiek, een hoogleraar, iemand die
verdomd goed wist dat overtuiging en uitvoerend beleid gescheiden dienen
te blijven.

> In volgorde: mening - overtuiging - godsdienst, dit gaat slechts over de
> kracht waarmee iemand iets vindt. En indien slecht, is het ook in die
> volgorde slechter.

Ben jij nou liberaal of niet? Wat nou "slecht"? Je bedoelt dat je er
niet mee eens bent, je er zelfs gróndig mee oneens bent. prima. Ik ook.
Maar goed of slecht zijn subjectieve, gekleurde criteria. De Christen
vindt jou als liberaal een "slecht" mens, en jij vindt een overtuigd de
Bijbel volgend Christen een "slecht" mens. Zo komen we geen stap verder.
  Zo ontstaat oorlogen, als je dat nog niet doorhebt. Slecht wordt
vervolgens degene die de machtsstrijd of de oorlog verliest, en ik dacht
dat we als democraten daar nu juist vanaf wilden.

  > Claimen die dingen uit elkaar te kunnen houden is zelfoverschatting.

Dan kunnen álle politici beter naar huis, want vrijwel allen worden op
een visie, een mening of een overtuiging gekozen.

> Er is genoeg informatie over (en van) de man te vinden waarop je je
> mening kunt baseren.

Precies, je méning. En een mening is te mager voor een echte assessment.
  Stel je voor dat je solliciteert en dat iemand een "mening" over je
heeft. ben je daarom ongeschikt? Meningen als selectiecriteria voeren
terug naar de tijd van het absolutisme.

> Dat vind ik nou onzin. Bin Laden heeft recht op zijn overtuiging (en
> religie, alweer). Maar daar mag hij ook op veroordeeld worden, als
> blijkt dat in die overtuiging een mensenleven niet telt.

Bin Laden is een misdadiger. Iemand die de Bijbel volgt is geen
misdadiger. Dat je een misdadiger niet op een EC post wil hebben is te
billijken. Of vind je Buttiglione een misdadiger? Een moordenaar?

> Minus het rare concept van jou dat mensen niet op hun overtuiging
> beoordeeld mogen worden.

Je mag vinden wat je wilt en zeggen wat je wilt tegen ieder waarvan je
vindt dat die een "verkeerde" mening heeft. Maar met het weigeren van
mensen op een post omdat ze een mening of een overtuiging hebben die
niet in jouw kraam te pas komt ga je ver over de schreef. Maar ja,
binnen elke politieke partij wordt zo geworven en geselecteerd, dus daar
ligt volgens mij de verblinding. Je bent teveel partij-man, beste Bart.