Felle kritiek op 'prestigestrijd' OM

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Oct 31 12:02:06 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Dan moet je voor verkiezingen ven rechters en officieren zijn,

Conform de huidge regeling, dus.

> want jouw waterscheiding der machten ook bij de benoemingen leidt tot
> ondoorzichtige belangenverstrengelingen en het elkaar aanwijzen en laten
> benoemen van vriendjes uit eigen kringen.

Controle Fritz, goede afspraken en controle, transparantie
en duidelijke rolverdeling(en). Een 'buhne' ook waarop zich
dat helder en duidelijk afspeelt.

> Dat is het probleem, niet alleen
> bij alle politieke benoemingen en voordrachten door regeringen, maar ook
> bij de beneomingen van rechters en officieren.

Je hebt het over twee (wezenlijk) verschillende zaken. In
het eerste geval gaat het om politiek en in het tweede geval
om beoordeling en inzet van kwaliteiten voor een functie.
Een functie bovendien die boven het interne van zo'n
organisatie uitstijgt.

> Berts punt dat het voor het
> beleid uitmaakt of er een evenwicht is tussen gewenst algemeen beleid (niet
> per geval!)

In dat geval is zijn oproep al helemaal niet meer te
begrijpen. Bovendien is hij m.i. als voorstander van onze
Nederlandse Irak-gang bezig, politiek en orde en
regelhandhaving te vertroebelen. Zowel in woord als in daad.

Hij draagt m.i. niet meer bij aan het helder maken van wie
welke rol dient te spelen, en in welke context.

Hij heft kritiek op een hoofrolspeler, waar hij daarvoor
elders moet zijn. Dat hij zich richt op de hoofdfzaak en de
poppetjes laat voor wat ze zijn. Dat zal hem dichter brengen
bij het - als ik je goed begrijp - ook door hem gewenste
algemeen beleid. Het zal er zelfs evenwichtiger op kunnen
worden ook, maar ook zaken kunnen verhelderen.

> en de profielen van de machtshebbers klopt natuurlijk wel!

Uiteraard, maar deze - zo geformuleerd - heeft altijd
geldigheid. Reden waarom we uberhaupt in een democratie,
controle uit moeten kunnen oefenen, maar ook dat wel volgens
de (spel)regels.

Bestuur en politiek, maken beiden gebruik van ons aller
democratische principes, al lijkt het soms, alsof zij
daaraan zelf onbeperkt invulling kunnen geven. Niet dus !!

En daar gaat het m.i. hier in beide gevallen over.

Henk Elegeert