Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Oct 28 12:02:02 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kees van Loon wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Dit kabinet ontbeert niet aan een visie,

Ik ben dan wel benieuwd naar die visie, Kees want ik ken 'em
niet. Een kenmerk van visie is nu juist dacht ik dat die
helder en simpel is over te dragen.

Ik zie slechts een kabinet dat wel wil sturen, en zeer
gericht zelfs, maar zonder te weten waar dat stuur ook zit.

Minder overheid, maar meer sturing?

 > maar heeft dit onvoldoende uitgedragen
> en het lijkt dat de visie bezuinigingswoede is.

Meer dan dat, het kabinet acteert enkel zelf de kennis in
pacht te hebben.

 > Of dit nog uit te leggen is een
> vraag en volgens mij een zeer grote hindernis.

Ik ben er ook bang voor. Het land heeft veel voor zoete koek
moeten slikken van dit kabinet. Dat houdt een keer op.

> De 100
> kiljoen bezuinigingen terugdraaien o[p onderwijs is wel
> degelijk van D66 zelfs een motie op het congres van D66
> aangenomen (mede van mij afkomstig).

We hebben het dan waarschijnlijk over twee verschillende
momenten. Deelname voor D66 was onderwijs, onderwijs,
onderwijs. De praktijk: bezuiningen door dit kabinet.
Kortom: een afspraak reeds eerder gemaakt waarop -= als ik
je goed begrijp - is terug gekomen. Voor de D66 zonder
inside informatie - ook voor mij trouwens - een spelletje
voor de buhne. Zonder afbreuk te willen doen aan je
initiatief. Het geeft slechts (en eens te meer) aan hoe dit
kabinet omgaat met afspraken, en dientengevolge haar
partners daarin.

> D66 was ook de
> eerste hier tegen ageren. Op het gebied van milieu en
> duurzaamheid zou veel meer ontwikkeld moeten worden

Eens, maar daar zit behoorlijk het klad in. Het devies
lijkt: Prima, maar nu even niet.

> Over referendum. Over de Europese grondwet is initiatief
> van mede D66 dit is een adviserend referendum.

Wat gaat D66 (de politieke partij) doen om echt
onbevooroordeeld aan de mensen uit te leggen wat de
werkelijke winst is naast de verdragen die nu al gesloten
zijn vs. de grondwet. En op welke wijze de EU-burger ook
werkelijk iets heeft aan die grondwet, dat nu niet of niet
beter is geregeld?

Hoe het werkelijk democratischer gaat dan de gezamelijke
europese democrratieeen, of is slecht het huidige gedrocht
het uitgangspunt en hebben de verbeteringen slechts daarop
betrekking ?

> Over tijdelijk
> correctief referendum was een initiateifwet van PVDA en
> GL om deze te verlengen; is helaas niet gelukt omdat
> andere coalitiepartijen o.a. dit hebben tegengehouden.

Te weinig druk vanuit de maatschappij? Een belangen groepering?

> D66 heeft voor deze initiatiefwet gestemd. Er is
> duidelijk onrust.

Uiteraard, het thema speelt ook al jaren (tientallen) en het
zijn de conservatieven - waarmee D66 nu in de coalitie zit -
die de democratie als hun speeltje blijven zien.

Mooi Kees. :)

Henk Elegeert