democratie in Europa

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Oct 28 00:38:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Wijsmuller wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste lijsters,
>
> Wanneer horen wij iets van u over de komende op ons
> afkomende penetrant ondemocratische Europese grondwet, of
> vind u die van geen enkel belang?

Ik wel John, maar wacht op initiatief van de politiek. Die
acht ik de eerst verantwoordelijke in het uitleg geven van
de in en outs.

> De vorige grondwet hebben we te danken aan de tijdelijke
> waanzinnigheid van een Oranje-idioot.
>
> Waaraan hebben we de komende "ondemocratische" grondwet
> te danken?

Het volstrekte disfunctioneren van politieke partijen. Van
hen mag worden verwacht dat het concept met de burgers in
het land zou worden besproken. Maar die houden juist de
kaken stijf op elkaar en hopen maar dat er geen burger in
het land op staat met een eigen- of een uitgesproken mening.

Reden genoeg om het naar de prullenbak/versnipperaar te
verwijzen, juist om die reden alleen al.

De burger wordt er dus geen cent wijzer van. Niet qua tekst
en niet qua vorm. Het wordt voor zever ik het nu kan
overzien een gedrocht met enkel zingeving voor het
bestaande. De poltiek zal er best iets aan kunnen hebben. De
EU-burger echter niets.

Henk Elegeert