Hoe brengen we een vastgelopen D66 weer op stoom ?

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Wed Oct 27 07:50:38 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, 26 Oct 2004 23:56:57 +0200, Fritz van Rikxoort
<fritz at RIKXOORT.DEMON.NL> wrote:

>We hadden het over jouw bezwaren tegen (hoge) marginale heffingen, die ik
>volledig met je deel. Jij bent daarom net als ik niet gecharmeerd van
>inkomensafhankelijke extra's, die zoals je stelde tot hogere heffingen
>leiden, met de door jou genoemde gevolgen van dien.
Zoals gezegd ben ik voor het vinden van het juiste evenwicht.
Inkomensherverdeling kan tot op zekere hoogte zeer goed zijn voor de
economie, vooral als het richting de lagere inkomens gebeurd. Zodra je
echter op de grens komt waar mensen geld wat ze binnen krijgen
gedeeltelijk of geheel structureel gaan sparen of het gaat gebruiken als
een manier om minder te hoeven werken, dan heeft economisch gezien
herverdeling geen zin meer.

De vraag is hoeveel weerstand je oproept als duidelijk zichtbaar is dat de
hogere inkomens de lagere inkomens sponsoren. Natuurlijk kun je de premies
op de lagere inkomens afschaffen, maar de baas gaat hen er netto echt niet
meer om betalen. Die lacht in zijn vuistje omdat hij nu nog goedkopere
arbeidskrachten heeft. Vandaar ook dat het indirect gebeurt via
terruggaves. Dat systeem lijkt krom en overbodig, maar er zit dus wel een
filosofie achter. Want zonder dat systeem zullen de heffingen op de
hogeren inkomens nog veel hoger moeten worden.