het minimumloon

Mon Oct 25 12:27:24 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit, maar in de kleur...

Hervormingsvoorstellen behelsen alle teruggeven van zeggenschap over hun
loonbestanddelen aan de werknemers zelf, meer mogelijkheden ook de eigen
levenslopen vorm te mogen geven zonder door onbegrijpelijke en volstrekt
onnodige regeltjes rechten te verspelen, of juist voor individuele keuzen in
de eigen levenssfeer extra beloond te worden op de kosten van premies (loon)
anderen.

Algemene onderhandelingen over de totale loonsom en lonen van allen in een
sector, en collectieve verzekeringen (dat zijn ze per definitie, ze delen de
risico's onderling op overigens gelijke aanspraken, naar rato van de
aanspraken, waartegenover evenredige kosten en dus premies staan)
betekent niet dat je ongeoorloofd onderscheid moet maken in de premies die
je van de een of de ander opeist, betekent niet dat voor de een hogere
aanspraken vanwege persoonskenmerken en vrije levensloop nodig zijn en voor
de ander premies betalen zonder gelijke rechten op aanspraken.

De collectieve regelingen ook ver boven het basisniveua van het sociaal
minimum, zitten helaas ook vol met ongelijke beloning van velen voor gelijk
werk. Geen partner mogen meeverzekeren maar er wel voor moeten betalen, wel
ww-premies moeten betalen maargeen rechten eraan kunnen ontlenen, even hoge
wao-premies moeten betalen maar door jonge leeftijd er de facto geen rechten
aan kunnen ontlenen, zelfs niet als je volledig invalide wordt, hoge premies
moeten betalen voor extra pensioenverhogingen met terugwerkende kracht voor
enkelen die boventrendmatig een loonsverhoging krijgen, vakbonden premies
laten verlagen en teruggeven aan werkgevers en dan weer enorm verhogen, met
de waan van de dag ipv op de 50 jaren rendement gericht, zonder enige
zeggenschap over je spaarpremies als je gepensioneerd bent maar wel gekort
wordt op je indexering van je pensioen (inflatie/rendement).

Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit maar in de kleur...

Fritz

PS Ik beschuldig niemand maar steun het afschaffen van ongerechtvaardigde
discriminaties en het verbeteren van het stelsel en de zekerheden van
rechthebbenden die daarvoor zelf betalen uit hun inkomens, het zijn hun
eigen premies!
Jij noemt andersdenkenden ASO... Pfffffffffffffffffff
Ik bevroeg Henk wat ie nou toch vind, wat vind ie goed en gerechtvaardigd en
wat niet, zomaar zeggen het zijn arbeidsvoorwarden dus hoe of wat het is
altijd goed is net zo onzinnig als een dictator laten herverdelen, het was
een vergelijking!
Maarals je wilt, ja, dwingende collectieve regelingen met bestraffing en
beloning naar individuele levensloop met anderen, is deels doctatoriaal, en
slechts gerechtvaardigd waar iedereen ongeacht persoonskenmerken en zelf
gekozen leef- en woonverbanden gelijkwaardig wordt behandeld, en niet
slechter of beter.
Weg met de partnertoets, weg met gratis partnerkado's op kosten van
collega's zogenaamd zonder "partners", weg met sunsidiering van extra
eindloonpensioenen op kosten van lager betaalde collega's, dat vind jij toch
ook allemaal?
Dan moet je toch de zeggenschap opnieuw verdelen en er voorwaaren aan
stellen?