het minimumloon

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Oct 25 11:52:51 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz schreef:
> Wat wil je nu zeggen Henk, het is in Nederland zonder zeggenschap van
> werknemers zelf geregeld, hoe hun loonbestanddelen die jij
> arbeidsvoorwaarden noemt goed of slecht en voor hun eigen risico's of
> extraatjes voor anderen worden besteeed, collectief dus al was het dor een
> dictator geregeld, altijd goed?

Zonder zeggenschap? Ik mag aannemen dat je hier doet op sociale partners en
dus ook de vakbonden?
Ik begrijp dat niet goed van iemand die zelf onderhandeld heeft over
voorwaarden waaronder mensen hun werk deden. In feite zeg je dus dat je zelf
ook voor dictator gespeeld hebt over al die mensen die vrijwillig lid zijn
geweest van de vakbond waarvoor jij dat deed.
Ik heb er begrip voor als je zegt het met sommige regelingen niet eens te
zijn, die heb ik ook, maar om het als een dictatorschap af te schilderen is
weer het andere uiterste. In mijn zeer aktieve vakbondsverleden heb ik heel
wat bijeenkomsten van leden mogen memaken en zelfs voorzitten waar de
voorstellen voor de CAO's uitvoerig werden toegelicht en besproken. Op of
aanmerkingen werden meegenomen en weer besproken in sekrorraden, die weer
bestonden uit kaderleden, dus mensen van de werkvloer. Wellicht nog
democratischer dan bij diverse politieke partijen.
Als je die gang van zaken een dicatuur noemt wordt het hoog tijd dat we ons
hele politieke bestel schrappen en opnieuw beginnen. Vooral het huidige
kabinet aso laat zien hoe het niet moet.
Je zit mensen van dingen te beschuldigen waar je notabene zelf aan hebt
meegedaan. Dat er fouten zitten in en dat je dat je het punten niet eens
bent met de resultaten van jarenlang overleg klopt, en is je goede recht.
Maar zoals je het nu omschrijft is op zijn minst zeer zwaar overdreven.

Ger