Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Oct 24 22:58:01 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Kijk, dat is dus niet nodig als de basisbanen een beter alternatief zijn.
> Waarom zou je voor een uitzendbureau gaan werken waar je geen uitzicht
> hebt op verbetering van je situatie als je ook kunt kiezen om een klein
> beetje lager te gaan zitten en er ook nog een opleiding bij te krijgen? Ik
> denk dat de uitzendbureaus vanzelf hun bestaansrecht verliezen als een
> systeem met basisbanen ingevoerd wordt. Dan wordt het voor hen vechten om
> de weinige mensen die nog wel bereid zijn om uitzendbaantjes aan te
> pakken.

Recht op scholing lijkt me sowieso een goed idee. Maar ik vraag me wel af
wat nu precies het verschil tussen een basisbaan en een uitzendbaan is.
(En even voor de duidelijkheid: ik ben erg voor uitzendbanen, heb er zelf
onlangs eentje gehad en van plan dat in de toekomst weer te gaan doen.)
Uit jouw vorige mailtjes begrijp ik dat het een soort
overheidsuitzendbanen zijn maar dan met "socialere" arbeidsvoorwaarden. Je
noemde een aantal dingen die je kunt doen om meer van dat soort banen te
scheppen. Misschien is dat niet eens nodig, want een heel belangrijke
leverancier van dit soort banen is de thuiszorg. Daar liggen de
uitzendbanen potentieel voor het oprapen. Allemaal losse diensten die per
dagdeel ingepland kunnen worden. Perfect flexibel. En de maatschappelijke
vraag naar thuiszorg zal door de vergrijzing alleen nog maar toenemen.
Voer een basisinkomen of -uitkering in en mensen gaan via uitzendbureau's
massaal part-time aan de slag in de thuiszorg. Ideaal, lijkt me.