basisinkomen versus basisuitkering

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sun Oct 24 21:01:00 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Michiel van Geel

>Je wil iets ontvangen van de overheid, dus dan mag je daar best iets
>tegenover stellen als je daar toe in staat bent. Laten we het vooral
wel
>fair houden. Ik zie niet in waarom wij met z'n allen moeten betalen
>terwijl anderen thuis zitten. Als je echt niets kunt of verhinderd bent
>doordat je bijvoorbeeld alleenstaande ouder bent, dan is het anders.
Maar
>je moet mensen niet te veel willen betuttelen. Dan vindt namelijk een
>steeds grotere groep het wel gemakkelijk om vooral maar te blijven
leven
>van die basisuitkering waar ze niets voor hoeven te doen.

Michiel, we hebben het hier over het bestaansminimum. Welke zichzelf
respecterende ziel zal het prettig vinden om niets uitvoerend net niet
dood te gaan.

> [...]
wat
>oplevert.
>- Aan de kant van de overheid is dat een terugverdieneffect van het
geld
>wat nu al aan uitkeringen wordt uitgegeven, verhoging van de
>arbeidsparticipatie tot 100% en een hoger algemeen kennisniveau.
>- Aan de kant van de uitkeringsgerechtigde is dat werkroutine,
>werkervaring, eventueel een opleiding (daar werk je dan een paar uur
extra
>voor om dat te "betalen") en de zekerheid dat hij niet in een gat valt

Over de doelen zijn we het in ieder geval eens.

>Die studenten die lenen zes jaar lang hun levensonderhoud bij elkaar.
Een
>bijbaantje alleen is echt niet voldoende. En als je gezinnen wil
dwingen
>om op dat niveau te gaan leven, dan ga je pas echte armoede creeren.
Dat
>is dus pas echt asociaal.

Ten eerste, traditionele gezinnen krijgen twee maal een basisinkomen en
daarbij de kinderbijslag die indien nodig wat mij betreft verhoogd kan
worden. Ten tweede, die gezinnen hoeven geen collegegeld te betalen en
hoeven geen college te volgen en hebben dus meer tijd. Ten derde, het
minimumloon is hoger voor hen omdat ze ouder zijn. Ten vierde, de
huidige situatie is voor een bijstandsgezin veel slechter, omdat
parttime werk geen voordelen op levert, omdat het, ongelooflijk maar
waar, gekort wordt op de uitkering.

>Allemaal leuk en aardig om mensen zelf de keuze te geven of ze zich
>maatschappelijk nuttig willen maken. In de praktijk is dat een illusie,
>zoals we al jarenlang hebben constateren.

Dat komt door de werkloosheidsval, nergens anders door.

> Daar moeten we dus juist vanaf
>van dat vrijwillige.

Wat is er vrijwillig aan het huidige systeem?

>Die negatieve inkomstenbelasting is trouwens het slechtste, meest
>geldverslindende voorstel wat ik ooit heb gezien. Je wil als ik het
goed
>begrijp dus voorstellen om mensen die te weinig verdienen direkt geld
te
>geven om dit te compenseren?

Je kunt ook zeggen: Je garandeert iedereen een bestaansminimum en
beloont ieder gewerkt uur.

> Dit systeem kennen ze in de VS, waar geloof
>ik eenderde van de employees van Wall-Mart naast hun baan nog geld
>opstrijkt van de staat om rond te kunnen komen. Ondertussen maakt Wall-
>Mart recordwinsten op kosten van de amerikaanse burger. Lijkt me niet
echt
>wenselijk dat we zoiets hier in gaan voeren. De werkloosheid wordt er
>namelijk niet veel minder door en er wordt een flinke hoeveelheid
>arbeidspotentieel weggegooid in zogenaamde McJobs.

Nederland is Amerika niet, beste Michiel. Zeker het sociale
zekerheidsstelsel is veel minimaler. En daar wil ik ook zeker niet naar
toe. De trampoline moet hoger boven de grond staan als het ware. Maar
waar we vanaf moeten is dat vangnet in Nederland waar je niet meer uit
omhoog kan kruipen. En dus moet het systeem veel flexibeler worden. We
moeten de kansen van mensen vergroten zonder een asociaal systeem te
creeeren en ik ben er van overtuigd dat dat met een beetje goede wil te
bereiken is.

Over die McJobs. Als je hier een McDonalds binnenloopt zie je geen 16
jarige meisjes achter de kassa. En je ziet meteen dat degene die je
helpt in Nederland al heel lang een bijstands- of WAO-uitkering had
ontvangen. In ieder geval had hij of zij geen enkele kans gehad in
Nederland een baan te krijgen. En daar moeten we vanaf.

Overigens kan ik je niet meer volgen Michiel. Je wilt mensen niet
gesubsidieerd laten werken, maar je support de basisbaan. Hoe moet die
volgens jou gefinancierd worden?

Groeten,
Mark Giebels