Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Oct 24 20:44:47 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik zei wat anders Fritz.
Indien men door de (collectieve) verzekering als arbeidsongeschikt wordt
beoordeeldt en het worden er (te) veel zal ongetwijfeld de overheid weer in
gaan grijpen omdat die nu eenmaal garant moet staan voor het basisinkomen
van de dus niet of slechts ten dele werkende ongeschikte arbeider.
Weer zal men gaan roepen dat werkgevers en werknemers overtollige arbeiders
maar dumpt etc.
Ik denk (vrees) dat we zo weer in dezelfde situatie komen te zitten als nu,
al helemaal met een kabinet dat er eenzelfde domme en ondeskundige denkwijze
op nahoudt als ASO. Weer zullen we dan horen dat men de mensen meer kansen
biedt als je hen de (basis)uitkering ontzegt.
Weer zullen de premies omhoof gaan bij hoge werkeloosheid waardoor we weer
zogenaamd te duur worden om te kunnen concureren. Ook de aantal
basiswerkplekken zullen bij heel hoge werkeloosheid niet ongelimiteerd
aanwezig zijn of te creeeren.
Zou het ons qua loonkosten goedkoper maken? Ik denk van niet dus. Het totaal
wat we nodig hebben om te leven en te consumeren zal er niet door dalen. Dus
belasting en premies samen zullen even hoog uit moeten komen om een en ander
te betalen.
Wat doet een overheid dan als sociale partners een, in de ogen van dezelfde
overheid, een te makkelijke wijze van het recht kunnen doen gelden op een
uitkering afspreken terwijl er te weinig mensen werken? Er met de fikken van
afblijven? Dat geloof je zelf niet. En misschien zou dat ook terecht kunnen
zijn.

Zullen we voor we iets dergelijks invoeren de legale koppelbazen gaan
verbieden? De uitzendbureau's dus. Zullern we eerst maar eens de flexwet
eruit gooien die misbruikt wordt om de proeftijd van mensen te verlengen van
2 maanden naar 3 jaar om vervolgens mensen er dan alsnog uit te gooien en
weer anderen, die weer goedkoper zijn aan te nemen. Maar tevens ook de
loonkosten met 40% verhogen, wat de marge is van de uitzendbureau's. Juist
deze praktijken zullen er toe bijdragen dat een eventueel nieuw systeem zal
dreigen te mislukken omdat mensen te veel en te vaak een beroep zullen oeten
doen op het basisinkomen cq uitkering.
Het idee an sich is een goed idee en zeker voor bestudering vatbaar, maar in
mijn ogen kleven er ook nog heel wat haken en ogen aan waar we nu ook mee te
maken hebben.
En of er serieus naar gekeken zal worden? Ik geloof er helemaal niks van met
dit aso-kabinet, dat zal hun eer te na gaan. Zij denken tenslotte de
wijsheid in pacht te hebben terwijl heel Nederland beter weet. Ze zouden
moeten bekennen dat anderen er beter over hebben nagedacht en ja, zie je dat
al gebeuren eerlijk gezegd?
De levensloopregeling zal het heilige der heiligheid zijn. Let maar eens op.
En ja, uiteraard de gekozen burgermeester:))))

Ger

> [...]
> pensioen voort laten zetten op naam van een ander, en de ander niet. Niet
> discriminerend is het als de kosten van een gewenst voort te zetten
> nabestaandenpensioen na overlijden zelf worden betaald en het risico wordt
> gedeeld met de anderen die dat willen, betaald dus door de verzekerde of
> door degene op wiens leven verzekerd wordt.
>

> De discussie over hoe je wie door het minimumloon uit de markt geprijsd
> wordt het best kan toestaan onder de minimumuurprijs te mogen bijdragen en
> werken, wordt heel kundig in een andere trail al gevoerd, waarnaar ik

Er

Met