basisinkomen versus basisuitkering

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Sun Oct 24 16:50:29 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sun, 24 Oct 2004 13:20:39 +0200, Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>
wrote:

>Daarvoor is een grondige wijziging van het o.a. het arbeidsrecht en met
>name het ontslagrecht nodig.  Flexibiliteit wordt namelijk tegengehouden
>door zware bureaucratische procedures die mobiliteit (want daar heb je
>het voornamelijk over) stagneren. We moeten dus erken aan een regime
>waarbinnen een redelijke mate van bescherming blijft bestaan, maar
>waarin tegelijkertijd zonder al teveel kosten en risico's mobiliteit kan
>bestaan (verwisselen van baan, er een periode veilig mee ophouden en
>weer terugkeren, permanent stoppen en dus (vroeg) pensioen, tijdelijk
> [...]
Dit zou gefaseerd ingevoerd moeten worden. Ambtenaren die met pensioen
gaan worden dan vervangen door flexibele basisbanen/workfarebanen.
Daarnaast zullen veel nieuwe basisbanen op projectbasis gecreeerd worden.

Zoals ik al aangaf komt het in hoge mate neer op projectmatig en
gestandaardiseerd werken. De mobilititeit is inherent aan de basisbaan,
omdat iemand zodra hij of zij een reguliere baan vindt a la minute op moet
kunnen zeggen en vervangen moet worden door iemand anders. Zoals ik al
zei, vergelijk het met georganiseerd call-center of uitzendwerk voor de
overheid.