Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat Oct 23 10:02:52 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op zich wel interessant, zo'n schets van het politieke krachtenveld.

Maar is het niet beter te kijken naar wat de 'gezinsdenkers' van het CDA
aan valide input voor de discussie hebben?

Het manifest noemt 3 fasen: opvoeding/opleiding, productief, pensioen.

Maar je kunt toch niet ouders en kinderen in een gezin slechts als
individuen beschouwen. De ouders moeten tijd en energie en geld hebben
om hun kinderen op te voeden. De 'credits' die iedereen in de fase
opvoeding/opleiding heeft zijn niet alleen voor formeel onderwijs, maar
ook voor de minder formele en graag gegeven maar toch niet geringe
investering die nodig is om een kind groot te brengen.

Daar moet je rekening mee houden, bijvoorbeeld doordat ouders met jonge
kinderen met behoud van inkomen minder uren mogen werken (zoals nu het
zwangerschapsverlof er is, maar dan uitgebreider en flexibeler). Of geld
voor hulp/oppas/kinderopvang. Dat er nogal verschillend tegen de de
klassieke man werkt/vrouw thuis oplossing aangekeken wordt zal duidelijk
zijn. Moet de staat zo'n keuze respecteren of juist volstrekt niet
ondersteunen?

Bart Meerdink