Artikel: Sociale partners komen met manifest: Basisuitkering voor allen

Sat Oct 23 00:50:17 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hij lijkt een beetje zijn kluts kwijt...

Al heeft ie gelijk dat iedereen in NL die het niet nodig heeft al een
basisinkomen ontvangt, de exckusief uitbetaalde basisaftrek voor niet
werkende partners van kostwinner die genoeg verdienen...

Maar hij wil bijvoorbeeld voorkómen dat kostwinners met niet werkende
partner er nog meer op vooruitgaan dan ze nu al bevoordeeld worden, met een
basisinkomen zonder voorwaarden, heel anders dan een individuele
basisuitkering als inkomen verwerven niet kan door arbeidsongeschiktheid,
niet hoeft om leeftijd, of lukt buiten schuld (alles onderhevig aan
"controle"). Tja, hoe bepaal je of een individueel basisinkomen bij een
kostwinnersstel terecht komt en dit zoals hij stelt gecompenseerd moet
worden? Misschien is het wel een niet traditioneel tweeverdienersstel, of
bedoelt ie als je samen woont geen basisinkomen voor één partner, omdat de
kostwinner wel belasting betaalt... Maar dan moet je van iedereen die niet
zijn eigen basisinkomen terugbetaalt gaan controleren of ze niet eigenlijk
gekoppeld zijn aan iemand die hun stiekem onderhoudt...

De grap is dat hij anders benoemt wat het CDA christelijk vind en de PvdA
sociaal, dat inderdaad in NL alleen vrijwillig niet werkende partners van
kostwinners een basisinkomen krijgen, alleen zij... de enigen die het niet
nodgi hebben. Daar zou je het CDA en de PvdA, tegenstanders van een
basisinkomen voor anderen dan gratis partners van kostwinners, natuurlijk
met hun eigen argumenten om de oren kunnen slaan, maar dat blijft toch een
woordenspel. Christelijk en de gereserveerde betekenis van sociaal is nou
eenmaal dat tweeverdieners en alleenstaanden opdraaien voor de behoeften aan
een extra inkomen betaald door anderen voor de niet werkende partner, niet
dat dat logisch of verstandig of nodig of rechtvaardig is, zij weten ook
best dat dat niet zo is. Maar het hemd is nader dan de rok, en Newspeak
invoeren om vrijwillig niet werkende partners te bevoordelen is een lange
traditie. Ook een eigen D66-staatssecretaris, Ybema, durfde eigen
partijgenoten glashard te beliegen dat zijn kabinet dat voordeel van de
kostwinner afschafte, het werd immers toen een individuele basisaftrek
genoemd die elk individu en niet een partner toekwam, pas als je naar de
kleine letters keek bleek die echteralleen te kunnen worden uitbetaald aan
niet werkende partners van een voldoende verdienende partner naar rato van
wat die aan belasting betaalt, kortom gewoon een ouderwetse overdracht.
Partners beiden zonder inkomen laat staan alleenstaanden zonder inkomen
krijgen die basisaftrek niet uitbetaald, want die hebben het anders dan de
kostwinner en zijn partner eigenlijk wel nodig. Christelijk en sociaal... en
sommige D66-ers kunnen er ook wat van, al was het maar in Paars...

Kortom, ja, NL heeft al een basisinkomen zonder voorwaarden, voor de enigen
die het niet nodig hebben, die met een partner die genoeg verdient...

Fritz