Kritiek Kamerleden ergert rechters

Wed Oct 20 18:01:07 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Ik waardeer jouw precieze kennis van de organisatie t/m mediation,
maar ben los van de verantwoordelijkheid en macht en het oordeel over OM
niet helemaal overtuigd van de onafhankelijkeheden in de praktijk. Jij kunt
vast iets zinnigs zeggen over belangenverstrengelen in het kleine wereldje
rechters, officieren en advocaten, rechters die zelfs directe collega's
beoordelen, advocaten die ook regelmatig rechter zijn en collega's vanuit
verschillende rollen tegenkomen, en zelfs formeel de onafhankelijkheid van
het beoordelen en controleren van de rechterlijke, justitiële en
advocatenmacht. Het zou mij een lief ding waard zijn als zelfs de schijn van
belangenverstrengelingen door onderlinge zelftucht ipv onafhankelijker
tuchtrechtspraak en het onderling combineren van verschillende rollen in de
rechtspraak beter en strenger geregeld zouden worden. En als de benoeming
van rechters en officieren minder uit en door eigen kring of slechts door
een moeizaam gecontroleerde minister gebeurden, maar in opener procedures
waar ook niet-intimi namens de burgers of het parlement een stem hadden.
Tenslotte vind ik de rol van het parlement in het controleren van de
minister in zijn benoemingen of vervanging een onduidelijke kwestie, wij
kennen geen heldere pratkijk waarin hoofdofficieren weggestuurd en vervangen
worden als het volk of haarvertegenwoordiging dat wil. Het is me allemaal te
veel ons kent ons, tot en met de coalitiebelangen rondom het controleren van
de minister in zijn bevoegdheden en benoemingenbeleid, laat staan rondom de
"onafhankelijke" rechters en advocatenrechters die elkaar zo goed kennen en
belangen delen waar ze elkaar steeds weer tegen zullen komen.

Fritz