APK voor bejaarden

Wed Oct 20 15:18:48 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helaas kenne weinigen de principes van risicoverzekering ook zonder onnodige
dwang bij wie of waar, ook zonder zeggenschap af te staan over basispakket
en premieheffing. Daarligt de kern van niet de ricisoverzekerigng op zich,
maar ons stelsel van gedwongen verzekering bij één bepaalde regeling of
fonds (gelukkig verandert het nieuwe zorgstelsel dat principe ingrijpend
voor allen) en de zeggenschap over de deelnemingen en basispakketten bij
vakbonden ipv deelnemers zelf of een democratisch parlement.

Tot nu toe hebben werknemers geen zeggenschap, slechts de bonden, en is
discriminatie door ongelijke beloning nog slechts bestreden door Europese
regelgeving en een heel enkele randvoorwaarde van ons eigen parlement. De
vrijheid je niet te laten discrimineren en ongelijk te laten belonen is nog
steeds in handen gelaten van de vakbonden, die daar dus andere ideeën over
hebben, en voorkeursgroepen, en premies discriminerend vaststellen, net als
de basispakketten per collectieve regeling.

Dit kabinet heeft een kleine start gemaakt onnodige discriminerende
inkomensoverdrachten door vakbondsregelingen niet meer bindend te verklaren
of fiscaal nog eens te belonen ook. De dure driedunnele prepensioenen voor
enkelen op kosten van met name jongeren maar ook ouderen die het minder
hebben en zich die luxe niet eens kunnen permiteren eerder met pensioen te
gaan, wordt niet meer dwingend opgelegd, en niet meer fiscaal beloond op
kosten van werkenemrs die het zelf moeilijk genoeg hebben en slechter
verzekerd zijn voor ww, wao enzovoort.

Als het model van het nieuwe zorgstelsel ook op de andere collectieve
werknemersregelingen toegepast gaat worden zijn alle discriminatie en
bevoordelingsproblemen op kosten van anderen opgelost. Dan kiezen werknemers
zelf voor een collectieve verzekeraar die hun als alleenstaande, jongere,
tijdelijke arbeidskracht, middelloner enzovoort niert discrimineert, geen
tehoge premies all-in heft voor onnodige dure extra's voor sommigen die het
nota bene al beter hebben.

Anders moet er wetgeving komen die bepaalt welke basisbehoeften voor idereen
wel in de verplcithe pakketten mogen en welke extra's door iedereen naar
keuze zelf verzekerd mogen worden, maar niet meer op kosten van derden die
die risico's niet kunnen lopen of willen verzekeren, omdat hun eigen
basisbehoeften niet hetzelfde zijn als van kostwinners, eindloonstijgers,
rijkere ouderen, enzovoort.

Fritz